Yvona Charouzdová
Konzultantka managementu a HR, trenérka soft skills a koučka
Jak vybrat nejvhodnějšího místo nejlepšího člena týmu? Jak předcházet konfliktům uvnitř týmu? Jaké ideální vlastnosti by měl mít správně fungující tým? Na tyto a další otázky jsme se zeptali Yvony Charouzdové, která je jednou z prvních headhunterek v České republice, konzultantkou managementu a HR, trenérkou soft skills a koučkou.
V rámci výběru kandidátů je výhodné použít několik metod, které nás nasměrují k tomu nejvhodnějšímu kandidátovi. Kromě základního a nejdůležitějšího individuálního rozhovoru včetně behaviorální části, je např. dobré dát vyřešit některé praktické relevantní případové studie, které se vážou k vybírané pozici. Dále je možné i využít osobnostní test, který nám ukáže, jak se uchazeč pravděpodobně bude chovat v budoucnosti. Setkání budoucích kolegů s tímto kandidátem může také hodně pomoci k finálnímu rozhodnutí.
Šéf musí být dobrý mix manažera a lídra, aby dobře vyladil atmosféru v týmu, a to jak výkonovou tak i lidskou. Ta druhá ovšem často chybí, proto si tlak ještě více zhoršujeme sami. Na českém trhu dlouhodobě pozoruji významný deficit kvalit skutečných lídrů.
Šéfové se často dopouštějí chyb, které jsou neustálým evergreenem. Jako příklady uvedu slabou vůli a nechuť delegovat. Tím vlastně nedostatečně rozvíjejí kompetence svých členů týmu.
Dalším fenoménem je nedostatek zpětné vazby a chybějící produktivní porady. Toto vše jde proti rozvoji jak jednotlivce, tak i týmu.
Jaké klíčové vlastnosti by měl mít manažer, který bude schopný vést tým správným směrem a naplno využívat celý jeho potenciál?
Mezi klíčové dovednosti manažera – lídra patří komunikační dovednosti všemi směry, přesvědčivost a výborná motivace. Často od členů týmů slyším „Náš šéf nás nepochválí, jak je rok dlouhý, slyšíme jenom samé výtky.“
I když se situace snad trochu lepší, tak je to opět náš fenomén. Proč vlastně chválit, když dělají standardní práci. Demotivace pracovníků od svých šéfů je častou brzdou plného využívání potenciálu týmu.
Jde o kombinaci jak individuálního rozvoje, tak i týmové podpory. Zdravá soutěživost, synergie činností a výsledků, je správná cesta k úspěchu a dosahování lepších výsledků celého týmu.
Ano, teambuildingy plní svoji roli při stmelování týmů. Vždyť Česká republika nepatří mezi státy s přirozeným týmovým duchem.
Proto tuto dovednost musíme podporovat zvenku, abychom dosáhli patřičné synergie v týmu. Taková typická reakce při oznámení konání teambuildingu je obvykle spíše negativní, ale po skončení akce jsou obvykle všichni velice nadšení a spokojení, že se to vlastně hezky povedlo.
Tady jsme opět u výborných komunikačních dovedností šéfa a členů týmu. Dále je to o práci s emoční inteligencí každého z nás. Jak umíme krotit svoje emoční výlevy, jak dovedeme racionálně řešit konflikty včetně výborné argumentační techniky. Tady máme opět silný deficit. Proto i během tréninků se těmto oblastem velice intenzivně prakticky věnujeme.
Tým obvykle prochází několika cykly. Od formování až někdy i po pozvolný rozpad. Proto hlavní a důležité vlastností jsou otevřenost, důvěra, spoleh, podpora, orientace na cíl a výsledek, zodpovědnost a fair play. Když se podíváte na výčet těchto vlastností, tak co vám to připomíná? Vlastnosti dobrého sportovního týmu. Třeba hokejového nebo fotbalového týmu.
Jde především o to, aby členové týmu chtěli být v tom konkrétním týmu, a jsou hrdí na to, že jsou právě v něm a mají vůli spolu spolupracovat. Dají se využívat brainstormingy, mini meetingy a společné obědy pro zlepšování jak komunikace, tak i vztahů.
Šéf musí tým spojovat a ne rozdělovat. Je také výhodné mít v týmu člověka, který je tzv. týmový hráč podle Belbinovy teorie, a má tu vlastnost, že naturálně jednotlivce v týmu spojuje.
Konzultantka managementu a HR, trenérka soft skills a koučka
Spolu s naší oblíbenou lektorkou Yvonou Charouzdovou jsme se zaměřili na klíčové kompetence, které jsou potřebné pro každou společnost. Co si pod pojmem kompetenční model vlastně představit? To se dočtete v následujícím článku!
Manažer, vedoucí, vůdce, či lídr. Říká se jim různě, jací by ale lidé ve vedoucím postavení měli být, jak by se měli chovat a co by rozhodně měli ovládat? Na to jsme se ptali našich zkušených lektorek Lenky Olšanské a Yvony Charouzdové.
Doveďte svůj tým k vyšší výkonnosti