Top vision
Rychlý rozvoj umělé inteligence bude mít dramatický dopad na to, jakým způsobem pracujeme. V budoucnu už nikoho neohromíte tím, že jste nadprůměrně inteligentní nebo nesmírně kreativní, protože stejně nikdy nebudete tak rychlí jako AI. Vstupujeme tak do věku, ve kterém už budou existovat jenom manažeři, kteří budou zadávat práci strojům, a majitelé, kterým AI přinese exponenciální nárůst produktivity?
Věci už se daly do pohybu, revoluce probíhá a nám proto nezbývá nic jiného, než se přizpůsobit. Právě schopnost učit se neustále novým věcem bude v budoucnu tím, co nám pomůže nejen přežít, ale i posouvat se dál. Už teď tušíme, že některé pracovní pozice zaniknou, ale nevíme, jaké nové vzniknou. Jak se tedy na budoucnost připravit?
Umělá inteligence je stále inteligentnější a kreativnější. Lidem ponechala už jen poslední výsostnou výsadu, a tou je právě lidskost.
Společnost IBM nedávno provedla rozsáhlý průzkum, z něhož vyplynulo, že v budoucnu budou leadeři najímat lidi do svých týmů především pro jejich people skills. Dotazovaní vedoucí pracovníci konkrétně uváděli schopnost komunikovat, spolupracovat v týmu, time a priority management nebo agilitu a zvládání změn.
Umělá inteligence je sice nepřekonatelná ve své rychlosti, ale chybí jí dotek lidskosti nebo emocionální porozumění. A právě v těchto oblastech vstupují do hry soft skills. Organizace by měly podporovat učící se firemní kulturu a především rozvoj soft skills, který bude mít pozitivní dopad nejen na osobní produktivitu jednotlivců, ale i na spolupráci mezi týmy.
Už dnes mají lidé nejrůznější pocity z toho, že budou ve své práci nahrazeni umělou inteligencí. Není to nic nového. Například během průmyslové revoluce koncem 18. století lidé rozbíjeli stroje, protože se báli, že kvůli nim budou bez práce.
Vedoucí pracovníci v průzkumu IBM rovněž odhadovali, že v důsledku implementace umělé inteligence bude 40 % jejich zaměstnanců v průběhu příštích tří let potřebovat rekvalifikaci. Leadeři tak stojí před nesnadným úkolem postavit své podřízené do nových rolí, protože většina pracovních pozic nebude zcela zrušena, jen se zásadně změní jejich povaha.
Dalším úkolem leaderů tedy bude vysvětlit lidem, že umělá inteligence je nemá nahradit, ale má jim sloužit jako nástroj, díky němuž mohou dosahovat lepších výsledků. AI za ně převezme především rutinní úkoly a lidé tak budou mít více času na smysluplnější práci. Podle průzkumu IBM je právě nacházení smyslu ve své vlastní práci tím, co zaměstnance nejvíce motivuje k tomu, aby každý den vstali a dorazili na pracoviště.
Co dodat závěrem? Spolupráce lidí s umělou inteligencí by měla být kombinací toho nejlepšího z obou světů. S pomocí AI bychom měli dokázat více, než kdybychom byli na všechny úkoly sami. Právě probíhá revoluce, kterou nejenže sledujeme v přímém přenosu, ale jsme přímo jejími hlavními aktéry.
Od filosofie k řemeslu leadershipu
Jak s týmem úspěšně zvládnout změnu