Top vision
Pokud publiku ukážete OBRÁZEK, ihned si k němu vytvoří představu. To je silná stránka obrazu. Totéž se děje se slovy. Pokud zvolíte správná SLOVA, vaše prezentace bude poutavá, přesvědčivá a strhující. Ale co ČÍSLA? Čísla jsou jen čísla. Milion je milion a nula je nula. Tady není prostor pro kreativitu. Nebo to tak není?
Dejte čísla do kontextu
Číslo je abstraktní hodnota. Pro nikoho není jednoduché představit si číslo. Číslo je však nejen abstraktní, ale také relativní. Jeho hodnota se mění v závislosti na srovnávání s jinými čísly.
Vezměme si čtyřhvězdičkový hotel v Praze, který má roční tržby padesát milionů korun. Je to úspěch, nebo neúspěch? To nebudeme vědět, dokud těch padesát milionů neporovnáme s tržbami konkurenčních pražských čtyřhvězdičkových hotelů. Teprve když vidíme, jak je na tom Hotel Royal Prague nebo Barceló Old Town, můžeme hovořit o úspěchu či neúspěchu. Teprve až porovnáme tržby našeho hotelu v letech 2016, 2017, 2018, 2019 a 2020, můžeme hovořit o poklesu nebo nárůstu.
Každé číslo má svůj příběh
Je důležité, aby vaši posluchači pochopili příběh za číslem. Je rozdíl, jestli řeknete, že v Česku pracuje 9 % lidí na OSVČ, nebo řeknete, že Česko má nejvíce osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) na počet obyvatel v Evropě (kolem 9%).
Když Steve Jobs vysvětloval kapacitu ipodu, nezmínil 1 gigabajt nebo 100 gigabajtů. Proč? Protože tato čísla byla pro publikum příliš abstraktní. Místo toho vysvětlil, že si do kapsy může uložit až 1 000 skladeb. Číslu tím dal význam. Nyní si publikum dokáže toto číslo jasně představit. To je příběh za číslem.
Znázorněte číslo graficky
Grafy jsou pro prezentaci vhodnější než tabulky. Pro posluchače je obtížné pochopit tabulku, ke které nemají předchozí informace. Mračí se, snaží se o komparaci, analýzu i syntézu... Musí počítat... Transformace čísel do sloupcového nebo koláčového grafu pomůže publiku číslům lépe porozumět. Čísla se tak stanou vizuálně srozumitelnými.
I číslo může vyvolat dramatický dojem, pokud ho zkombinujeme s působivým obrázkem. Tento přístup je perfektní, pokud vám jde o silné sdělení s jedním jediným číslem.
Ne vždy je možné čísla prezentovat graficky. Někdy je nezbytné uvést čísla prostě jako čísla. V tomto případě se snažte být struční. Prezentujte pouze ta čísla, která pro posluchače mají význam, a bezvýznamná čísla vynechte. Není nutné představovat všechna čísla. Nenuťte publikum současně počítat a poslouchat vaši prezentaci. Posluchači se v číslech ztratí a vy ztratíte je.
Ještě více inspirace, jak prezentovat čísla, najdete v kurzu Chytrá vizualizace dat v prezentacích.
Přetvořte nudná data v potěchu pro oči