Nové náměty, jiné zamyšlení a pohled na data.
Ondřej Staněk
Konzultant prezentačních dovedností, prezentačního designu a komunikace
Schopnost prezentovat data tak, aby si je posluchač skutečně zapamatoval, je v dnešní době, kdy jsme informacemi doslova přesyceni, nesmírně důležitá. Pokud chcete udělat dojem při další prezentaci, pak je kurz přímo pro vás!
Jak jste se ke vzdělávání dostal? Na vysoké škole jsem si začal postupně uvědomovat, že bez schopnosti dobře prezentovat sebe a výsledky své práce se moc daleko nedostanu. A věřte mi, tehdy byly moje prezentační dovednosti opravdu velmi chabé. Začal jsem se tedy zabývat studiem komunikace a veřejného vystupování, zúčastnil jsem se několika školení a začal jsem chodit do řečnického klubu. Ten jsem pak asi za dva roky dostal možnost rok vést. Ta pozice byla spojena s mnoha různými prezentacemi a vystoupeními před širší veřejností a první klienti a zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Tam jsem si uvědomil, že mě nejen baví s lidmi o prezentacích mluvit, ale hlavně že jim umím pomoci posunout se v prezentacích dál. Kde jste načerpal nejvíce zkušeností?Nevím, jestli můžu definovat, kde jsem načerpal zkušeností nejvíce, ale vždy jsem se snažil mít široký záběr a dívat se na prezentace z mnoha úhlů. Od začátku své lektorské kariéry se pohybuji ve startupovém prostředí, kde pomáhám začínajícím podnikatelům prodávat své nápady a hledat své příběhy. Od roku 2015 vyučuji prezentační dovednosti jako předmět na Vysoké škole chemicko-technologické, s dalšími vysokými školami spolupracuji kromě přednášek pro studenty a učitele v oblasti transferu technologií. Přednášel jsem na univerzitě v litevském Kaunasu. V neposlední řadě jsou samozřejmě mí firemní klienti, u nichž se zase setkávám s jiným pohledem na prezentace. Toto poměrně široké portfolio mi zajišťuje neustálý kontakt s novými myšlenkami a různými potřebami v oblasti veřejného vystupování. Jaký je Váš přístup k tréninkům a školením?Pevně věřím, že existuje jeden jediný typ prezentace, a to je prezentace prodejní. Je jedno, jestli chcete někoho informovat, přesvědčit, reportovat. Nakonec jde stejně vždy o to, jestli publikum bude věřit tomu, co říkáte, jestli dokážete své myšlenky prodat. Jedná se o aktivní přístup k prezentování, který klade zodpovědnost za výsledek prezentace do rukou prezentujícímu. Kdybych se měl zmínit o prezentačním designu, tedy tvorbě vizuálně poutavých prezentací a vizualizaci dat, pak jsem jednoznačně zastánce minimalismu. Rád využívám moderní technologie, pokud vidím, že to klientům pomůže. Poskytuji například konzultace ve virtuální realitě, pomocí které mohu klientovi nasimulovat větší davy, a může tak připravit mnohem lépe na to, co ho čeká. Jakými projekty byste se chtěl pochlubit? Je těžké vyzdvihovat jednotlivé firmy nebo konkrétní klienty a jejich příběhy. Rád vzpomínám na realizaci akademie pro pojišťovnu Kooperativa, vzdělávacího programu, který trval dva roky a celý se točil okolo prezentačního designu. Celkem se jednalo o 20 setkání a 85 hodin školení. Podobných programů jsem už realizoval hodně, mám je rád především pro jejich efektivitu, a také proto, že si mám možnost vytvořit vztah s účastníky a školí se pak úplně jinak.Jsem taky hrdý na to, že se mi podařilo vytvořit onlinové verze mých školení a jen v dvouletém období covidu jsem odškolil 235 školení na dálku a mohl jsem se o virtuální komunikaci leccos naučit.Co se pak týká individuálních konzultací, vždy mě potěší, když vidím zpětné vazby na prezentace řečníků a řečnic, které jsem připravoval na konferenci nebo jim pomohl překonat strach z veřejného vystoupení. Jakým tématům rozvoje se věnujete? Primárně se věnuji oblasti vystupování na veřejnosti, prezentování a rétorice. Kurzy většinou spadají do čtyř kategorií:Prezentační design a tvorba prezentacíVizualizace dat pro prezentacePrezentační dovednostiStorytelling