Top vision

czen

Virtuální lídr a virtuální tým

Jak vést tým, na který nevidíte? Jak si udržet pozornost v online světě, ve kterém vám konkuruje Instagram, Zalando a Binance? O své tipy se s námi podělil lektor prezentačních dovedností Adam Kulhánek. 

Manažeři se dnes dostali do situace, kdy svůj tým vidí jen na obrazovce notebooku. Není tedy snadné udržet lidi angažované. Mohou manažeři předat svým lidem energii i na dálku? 

Udržet pozornost účastníků na online meetingu je mnohem náročnější. Každou vteřinu bojujeme o pozornost kolegů sedících před notebookem, tabletem nebo mobilem. Pro energický projev v onlinu je proto důležité udržet dynamický průběh meetingu, netříštit příliš pozornost a maximálně využívat vizuální prvky.

Jak vést online porady tak, aby se na ně lidé těšili a aby během nich třeba nenakupovali online? Máte nějaké tipy? 

Hlavní zásadou je vtáhnout zaměstnance „do děje“. Při klasickém meetingu jste na sebe v zasedací místnosti napojení. Sledujete dění, vnímáte celý tým pohromadě a prožíváte feeling a flow celého meetingu. V onlinu vám umožní přenést tuto atmosféru nastavení kamery, zvuku a světla. Ukažme si několik tipů. Kamera směřuje vodorovně na obličej a hrudník. Snažíme se udržovat oční kontakt s kamerou. Máme čistý zvuk bez okolních ruchů. V místnosti je dostatek světla, aby nám šlo vidět do obličeje. Gesta používáme stejně jako při živém projevu. Pomocí těchto prvků dosáhneme autentického a poutavého projevu.

„V onlinu bojujeme o pozornost. Cokoliv, co se dá vizualizovat, doporučuju v onlinu ukázat...“

Při online poradách nás často nejvíce zajímají interiéry našich kolegů. Může toho leader týmu i využít? Například ukázat něco ze svého soukromí a posílit tak lidský vztah se svými podřízenými? Nebo to nedoporučujete? 

Přirozenou lidskou vlastností je zvědavost. Pozadí na kameře tak nikomu z kolegů neunikne. Stále platí, že v onlinu bojujeme o pozornost. Pestré prostředí plné detailů jen zvyšuje kognitivní zátěž účastníků. Profesionálním řešením je decentní a nerušivé pozadí, kdy hlavní pozornost je směřována na speakera, ať už je to manažer, HRista nebo školitel. Proto doporučuji na kameru buď přirozené pozadí s minimem prvků nebo si ve videokonferenčním softwaru nastavit pozadí rozmazané.

Vždy mě pobaví, když některý člen vlády ukazuje na kameru graf vytištěný na papíře formátu A4. Jaký způsob prezentace dat doporučujete pro online meetingy? 

Cokoliv, co se dá vizualizovat, doporučuju v onlinu ukázat – obrázkem, grafem, schématem, videem nebo online kresbou. V praxi umožňují videokonferenční programy sdílet powerpoint, webovou stránku, obrázky apod. Zajímavým tipem je také kreslení schémat elektronickou tužkou na online whiteboard na dotykový displej notebooku nebo tablet. Existuje mnoho aplikací na tvorbu online myšlenkových map, vývojových diagramů, skupinový brainstorming apod. To vše zvyšuje interaktivitu a také efektivitu online meetingů.

„V onlinu obecně rychleji klesá psychická, ale také fyzická energie účastníků. Příčinou je například dlouhé sezení u počítače bez možnosti protáhnout se.“

Jakých chyb se manažeři při vedení online meetingů nejčastěji dopouštějí? 

Častou chybou jsou velmi dlouhé online hovory. V onlinu obecně rychleji klesá psychická, ale také fyzická energie účastníků. A příčin je hned několik. Například dlouhé sezení u počítače bez možnosti protáhnout se. Dlouhodobé upínání pozornosti na obrazovku, které zvyšuje mentální únavu, a modré světlo monitoru, které významně unavuje naše oči. Ideální je proto po 45 minutách až hodině zařadit krátkou pauzu, kdy zaměstnanci nemusí pár minut sedět u počítače.

Jaký nejdůležitější poznatek by si měli odnést účastníci vašeho kurzu Jak prezentovat v onlinu jako naživo? 

Z mého kurzu si manažeři odnesou komplexní dovednosti, jak vést atraktivní online meetingy efektivním způsobem. Naučí se tipy pro správné nastavení techniky, získají lektorská doporučení, jak upoutat pozornost účastníků před obrazovkou, a dozví se také, jaké aplikace mohou používat pro skupinovou práci nebo brainstorming. Jinými slovy se naučí prezentovat v onlinu jako naživo. 

„Leaderům bych doporučil techniku reflektivního naslouchání. Při ní v interakci s druhým nehodnotíme, jaký je, jen zrcadlíme, co aktuálně prožívá.“

Působíte také jako terapeut se specializací na závislosti. Jsou nějaké terapeutické techniky, které mohou využívat i lídři ve vedení svých týmů? Můžete prozradit nějakou aktivitu, kterou může lídr vyzkoušet sám? Nebo aktivitu, na kterou si může pozvat třeba vás? 

Leaderům bych doporučil techniku reflektivního naslouchání. Při ní v interakci s druhým nehodnotíme, jaký je, ani nesoudíme co a proč udělal. Jen zrcadlíme, co aktuálně prožívá. Pokud například v týmu nastane konfliktní situace, nadřízený nemusí hned reagovat silově, ale může nastalý problém reflektovat následovně: „Vidím, že vás ta situace naštvala… Slyším z vašeho hlasu rozhořčení...“ Tato technika pomáhá zvýšit důvěru, bezpečí a podpůrné prostředí. Je to vhodný nástroj pro leadership zaměřený na růst.

e-book Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Naučte se s námi opustit nudné stereotypy v prezentování, proměňte trému ve svou výhodu a odrovnejte kolegy i nadřízené perfektním projevem.

nahoru