Top vision

czen

Jak využít IKEA efekt?

Kouč a nadšenec do vzdělávání Marek Mičienka nachází inspiraci všude. I na výletě s rodinou. Vy můžete načerpat inspiraci v jeho článku nebo v jeho kurzu 7 nejčastějších chyb ve vedení lidí

Nedávno jsem byl s rodinou ve svíčkárně na kraji Prahy. Koupíte si obyčejnou svíčku. Tu namočíte do různých barev, pocákáte voskem a dobarvíte dle instrukcí od paní domácí. První se nepovede, zkusíte druhou, třetí a možná i další, pokud vás to baví. Nakonec odjíždíte minimálně s jednou vlastně vyrobenou svíčkou, kterou vám na cestu hezky zabalí a je k nepoznání od té, co si koupíte v obchodě. Přesto je mezi tou vaší a tou z obchodu velký rozdíl.

Aktivity, které umožňují spotřebitelům vytvářet vlastní produkty, vedly ke zformulování tzv. IKEA EFEKTU na počest švédského výrobce, jehož výrobky obvykle vyžadují montáž a aktivitu zákazníka. To, co IKEA efekt popisuje, je skutečnost, že produktům, které si lidé sami sestavili, přikládají zvýšenou hodnotu v porovnání se stejnými produkty, na jejichž sestavení se nepodíleli.


IKEA efekt v našich životech

Když byly na konci 40. let v USA uvedeny do prodeje instantní pokrmy v prášku, aby zjednodušily život americkým hospodyňkám, ne všechny byly přijaty s nadšením. Hospodyňky se zdráhaly použít dortové směsi, ke kterým stačilo přidat vodu. Dorty v prášku totiž dělaly pečení příliš jednoduchým a podhodnocovaly tak jejich práci a dovednosti. Se směsmi na sušenky takový problém ale nebyl.

Toho si všiml Ernest Dichter, který přišel s vysvětlením, že dort má na rozdíl od sušenek mimořádný emocionální význam a symbolizuje slavnostní událost. Hospodyňka by se proto necítila dobře, kdyby o ní hosté řekli, že narozeninový dort připravuje z pytlíku. Proto tehdy navrhl, aby výrobci obohatili recept o přidání vejce. Vlastní práce je důležitou ingrediencí, která zvyšuje hodnotu produktu.


IKEA efekt ve firmách

Vlastnoručně vyrobené produkty signalizují naše schopnosti, a tak v nás vyvolávají pocity hrdosti. Výsledky experimentů rovněž prokázaly, že vlastnoruční zhotovení výrobku vede i ke zlepšení nálady. IKEA EFEKT tak může fungovat pro firmy, které si chtějí získat srdce zákazníka.

I zde však najdeme riziko. Pokud se spotřebiteli sestavení výrobku nepovede, může své selhání svalovat na firmu, což negativně ovlivní její vnímání. Firmy by tedy měly být opatrné a neměly by vytvářet příliš obtížné úkoly, které by mohly vést k neschopnosti úkol dokončit. 

Tyto principy platí také pro motivaci zaměstnanců. Mnoho studií poukazuje, že by zaměstnanci měli být přiřazováni k úkolům, které jsou pro ně sice obtížné, ale stále splnitelné. O IKEA EFEKTU v kontextu motivace hovoří ekonomický analytik Dan Ariely v jedné ze svých přednášek ZDE.

Nečekané komplikace

IKEA EFEKT však přináší i jiné důsledky. Příkladem je experiment se sestavováním origami, který je popsán ve videoukázce. Lidé měli skládat origami podle návodu. Každý vytvořil něco ne zrovna povedeného. Účastníkům experimentu pak bylo řečeno, že všechna vytvořená origami patří experimentátorům, ale pokud budou chtít, mohou si je koupit. A výsledek? Stavitelé byli přesvědčeni, že složili nádherná origami, a byli ochotni za ně zaplatit pětkrát více než lidé, kteří tvorbu pouze pozorovali. Výzkum dokazuje, že tvůrci dokonce nadhodnocují své vlastní výtvory.

Čím více úsilí lidé dávají do nějaké práce, tím více si jí cení. To je důležitý poznatek pro motivaci lidí. Fenomén má ale odvrácenou stranu. Lidé mohou v důsledku IKEA EFEKTU přeceňovat své vlastní nápady a odmítat všechny ostatní. Manažeři tak mohou setrvávat v následování neúspěšných projektů, protože skutečně věří, že jejich myšlenky jsou lepší než ty protivníkovy.

No co vám budu povídat... Je jasné, že naše svíčky ze svíčkárny jsou ty nejhezčí ze všech.

Marek Mičienka

Nový komentář

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru