Top vision

czen

Jak řešit konflikty na pracovišti?

Nechte několik lidí pracovat pohromadě. A KONFLIKT se brzy dostaví. KONFLIKT může vzniknout jako důsledek opačných názorů, neslučitelných cílů, pozičních bojů o postavení... Příčin může být nekonečně mnoho. Od střetu dvou egomaniaků až po špatný den.

Jedinou možností, jak konflikt vyřešit, je komunikovat! Komunikace by měla být hledáním společného jmenovatele. Proto bychom se neměli soustředit ani na obviňování druhých, ani na obhajování sebe sama, ale na nalezení řešení. 

 

Typy konfliktů

Lidé jsou emocionální bytosti. Ne každý KONFLIKT má proto racionální příčinu. Konflikt může vzniknout i v rovině mezilidských vztahů. Někdo může pravidelně vyvolávat konflikty s kolegou, na kterého má vztek. Někdo jiný může vyprovokovat konflikt jako pomstu za předchozí konflikt, z něhož vyšel vítězně oponent.

Než půjdete do konfliktu, vždy zvažte, nakolik je pro vás dané téma opravdu důležité. Ve firmách se často řeší druhořadé, méně důležité věci. V těchto malicherných sporech si znesvářené strany většinou pouze vybíjejí svou frustraci z většího a významnějšího konfliktu. 

Když půjdete do konfrontace jen pro čirou radost ze slovního souboje, možná vyhrajete, ale zbytečně tím ztratíte energii. Vyplýtváte svůj čas na nepodstatné věci a nevyřešíte to podstatné.

 

Načasování hraje roli

Není nejlepší řešit konflikt přímo na místě, v momentě, kdy vznikl. Když adrenalin stoupá, naše inteligence klesá. V tom okamžiku postrádáme nadhled. Nejsme připraveni o něčem konstruktivně diskutovat. V důsledku toho se konflikt akorát vystupňuje.

Rozumnější je odložit řešení situace na později a podívat se na problém s odstupem.

 

Jak komunikovat v průběhu konfliktu?

Většině z nás jde v konfliktu o to, aby byly vyslyšeny všechny naše argumenty. Nesmíme však zapomínat na to, že přesně to potřebuje i protistrana.

Poslechněte si i druhou stranu a pokuste se ji pochopit. Komunikace je dorozumívání, jehož cílem je porozumění. Když necháte druhou stranu vypovídat, dojde u ní ke katarzi a vzduch se vyčistí.

V roli posluchače věnujte protistraně plnou pozornost. Nikdy ji nepřerušujte, jen pokyvujte hlavou a nechte ji dokončit, co má na srdci. Dejte najevo, že jste pochopili perspektivu toho druhého. Parafrázujte to, co řekl, nebo pokládejte otázky. Takto dospějete k řešení problému podstatně rychleji.

Chcete ještě více inspirace? Najdete ji v kurzu Trénink jednání a komunikace s komplikovanými osobami. S námi jste v kurzu! 

e-book Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Naučte se s námi opustit nudné stereotypy v prezentování, proměňte trému ve svou výhodu a odrovnejte kolegy i nadřízené perfektním projevem.

nahoru