Top vision
Během své kariéry jste pracoval pro několik společností po celé Evropě. Můžete stručně popsat své začátky? Co bylo nejtěžší a na co jste nejvíce pyšný?
Začal jsem pracovat pro reklamní, marketingové a projekční agentury, což bylo skvělé místo, jak získat zkušenosti v marketingu. Poté jsem přešel k práci pro značky a rovněž jsem založil vlastní společnost.
Nejtěžší bylo začít s vlastním podnikáním. Začínat z ničeho a budovat podnik je velká výzva, ale přináší to obrovské zadostiučinění. Avšak stejně jako většina věcí v životě bylo těžší o tom předem přemýšlet, než to pak skutečně dělat.
Podíváme-li se na marketing a komunikaci, jak se v poslední době mění a kam směřují?
Největší změnou v poslední době (a že jich bylo) je nárůst mobilní komunikace. Většina lidí vše nyní konzumuje prostřednictvím mobilních zařízení. My jako marketingoví pracovníci toto musíme zohlednit, zejména pokud jde o komunikaci. Na mobilních zařízeních mají lidé mnohem kratší maximální délku soustředění a chcete-li, aby jej lidé konzumovali, musí být obsah stručný, jasný a užitečný. Na mobilním zařízení musíte obsah psát, navrhovat a distribuovat jinak.
A co zákazníci? Jaké zásadní rozdíly vidíte mezi zákazníky ve Spojeném království, Německu nebo Francii? Záleží příprava Vaší prezentace na zemi, kde přednášíte?
Každá země vyžaduje odlišný přístup. Obchodně-kulturní rozdíly např. mezi Německem a Nizozemskem jsou docela veliké.
Kdybych měl o Prezi hovořit s obchodníkem v Německu, začal bych tím, že Prezi používá téměř 60 milionů lidí, že jej využívá mnoho společností na DAX (německý akciový index) a obecně bych mu ukázal, že je Prezi důvěryhodná a zavedená společnost. Soustředil bych se na korporátní/obchodní stránku Prezi.
Kdybych měl mluvit s holandským obchodníkem, vysvětlil bych mu, jak by mohl s Prezi vyniknout, pomoci lidem zapamatovat si více z jeho obsahu, využívat funkce jako např. spolupráce a vzdálená prezentace. Soustředil bych se na kreativní stránku Prezi.
Co chystáte v Prezi za novinky?
Pracujeme na tom, aby byla Prezi pro lidi snáze použitelná a aby mohli rychleji vytvářet své prezentace. To nám pomáhá zjistit, co uživatelé Prezi potřebují a co by rádi viděli.
Zvládáte perfektně prezentovat před stovkami lidí. Co byste poradil začátečníkům, kteří bojují s trémou?
Tréma je něco, co postihne každého – dokonce i zkušené přednášející. Pravdou je, že čím více prezentací pro lidi uděláte, tím sebejistější budete – stejně ale budete předem nervózní a to je úplně přirozené.
Důležité je hodně trénovat. Máte-li dělat prezentaci nějaké osobě nebo skupině lidí, udělejte si den před schůzkou ve svém diáři čas a celý den prezentaci nacvičujte. To je ten nejlepší způsob, jak se zlepšovat.
Jakých základních chyb se dle Vašeho názoru mnoho lidí během prezentací dopouští?
Největší chybou je netrénovat. To je ta nejdůležitější věc. Dalším užitečným tipem je si v duchu vybavit prvních pár slov, která chcete říct, napsaných na lístečku přilepeném na Vašich domácích vstupních dveřích. Jakmile vstoupíte na pódium, můžete myslet na tyto vstupní dveře a lísteček. Spousta lidí ze sebe napoprvé nedokáže vypravit ani slovo. Tento trik (který se nazývá paměťové paláce) skutečně dokáže pomoci. Ve své řeči o tom budu hovořit.
Jaké jsou podle Vás nejdůležitější kroky při vytváření dokonalé prezentace?
Zdvojnásobte dobu, kterou nad prezentací trávíte, a dosáhnete lepších výsledků. Více času na plánování obsahu, více času na návrh a více času na procvičování. Při vytváření prezentace začněte včas. Hodně lidí to nechává na poslední chvíli a příprava nějakou dobu trvá, chcete-li odvést dobrou práci.
Jak často se setkáváte s novými trendy v oblasti prezentací?
Dobrá otázka. V jistých ohledech se prezentace během tisíciletí příliš nezměnily! Pořád vyprávíme příběhy, abychom předali informace posluchačům, po kterých chceme, aby po přednášce něco udělali.
V posledních letech se však hodně změnil formát, v němž jsou prezentace vytvářeny. Desítky let byly fakticky jedinou možností aplikace PowerPoint a Keynote. Když se před 6 lety objevila společnost Prezi, byla to první společnost, která narušila způsob vytváření prezentací pomocí 3D zobrazení. To je důvod, proč téměř 60 milionů lidí přešlo na Prezi.
Setkáváme se také s kreativními prezentačními formáty jako je např. Pecha Kucha. To je jednoduchý prezentační formát, kde přednášející ukazuje 20 obrázků, každý po dobu 20 sekund. Obrázky se mění automaticky a vy průběžně k obrázkům hovoříte. Začalo to v Tokiu a v současné době se jedná o celosvětový fenomén.
Jak dlouho trvá, než trend zaujme širokou veřejnost?
To záleží na tom, jak brzy se trendy dostanou ke klíčovému množství lidí. Některé trendy začínají u několika lidí a mohou takto pokračovat léta, než se ujmou, zatímco jiné trendy se mohou stát globálními za pár měsíců. Podíváte-li se na jakýkoli trend ve světě, který se rychle rozšířil, zjistíte, že je zapotřebí virální element a někdo nebo něco s velkou sítí, která jej převezme. Vezměte si například kbelíkovou výzvu. Podíváte-li se zpětně na to, jak se rozšířila, zjistíte, že bylo zapotřebí, aby se jí zúčastnilo několik velkých fotbalových týmů a několik celebrit, a následně explodovala přes sociální média.
Na co se mohou Vaši posluchači těšit na akci Marketing Challenge Forum 2015?
Budu se zabývat některými nápady, tipy a triky, které lidé mohou využít k vylepšení obsahu, návrhu a podání jejich prezentací. Bude-li kdokoli, kdo čte tyto řádky, chtít, abych pohovořil o něčem konkrétním, nechť mne kontaktuje na Twitteru - @preziland
Chcete si poslechnout Spencera Waldrona naživo? Navštivte Marketing Challenge Forum 2015, jedinou konferenci o B2B marketingu v České republice.