Top vision


Zajímá vás, jak vaší značce dodat zvučnost? Jak zaujmout, aby si ji zapamatovali? Jak získat zákazníky, kteří budou fungovat jako fanklub? Jak zformovat základnu zapálených zaměstnanců? Zkuste STORYTELLING.
Ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat, STORYTELLING do světa byznysu patří. A to nejen do oddělení marketingu.
STORYTELLING může využívat HR, které chce představit společnost na pracovním pohovoru, SALES, kterému jde nejen o peníze, ale i o pouto se spotřebiteli, nebo CEO, který chce inspirovat svůj tým. Příběh je přece jen inspirativnější než powerpointová prezentace s pojmy: mise, vize, cíle.
Každý se může stát vypravěčem a působit na lidi skrze příběhy. Ale jak postavit dobrý příběh?
Kolize, krize, katastrofa, katarze...
Většina vyprávění má tutéž výstavbu: Začíná to zápletkou, která se zamotává víc a víc, až dojde k závěrečnému rozuzlení. I studio Pixar ve svých příbězích používá stále stejné schéma, které má tuto podobu:
Byl jednou jeden...
Každý den...
Až jednoho dne...
A kvůli tomu...
A kvůli tomu...
Až nakonec...
Studio Pixar je označováno za jedno z nejlepších filmových studií všech dob, obdrželo dvacet čtyři Oscarů, šest Zlatých glóbů a jeho výdělek činí celosvětově 5.5 miliard dolarů.
Kruh se uzavřel
Mnoho příběhů se odvíjí v kruhu. Hrdina opouští domov a vydává se do světa na zkušenou. Opouští známé a jde vstříc neznámému, opouští bezpečí a jde vstříc nebezpečí. Nakonec se vrací domů s odměnou a mnohem moudřejší.
Přeneseno do světa byznysu: Hrdina se rozhodl opustit svou komfortní zónu, což pro něj představovalo velkou výzvu, narážel na nepřekonatelné překážky, prožíval úspěchy i neúspěchy, až nakonec zbohatnul a získal zkušenosti, které nyní sdílí se svou komunitou.
Zkuste to jinak
Nejlepší vypravěči už za vás vymysleli nejrůznější varianty, jak vyprávět příběhy. Chcete být originální?
Nezačínejte začátkem. Hoďte posluchače rovnou do nejdramatičtějšího momentu příběhu, abyste získali jejich pozornost. Poté se vraťte a vyprávějte příběh pěkně popořádku.
Nebo vyprávějte příběh, který vypadá předvídatelně, a těsně před koncem prozraďte, že všechno bylo celou dobu úplně jinak. Poté příběh převyprávějte v nových souvislostech.
Příběh vaší značky
Lidé milují šokující zvraty a šťastné konce. Příběhem pomůžete posluchačům k tomu, aby si vytvořili emoční pouto k vaší značce. Co by mohlo fungovat?
Příběh o Popelce aneb z komorné královnou. Převedeno do reality: asistentka ředitele se cítila dlouhodobě nedoceněná, až jednoho dne sebrala odvahu, dala výpověď a stala se ředitelkou své vlastní společnosti.
Příběh o hloupém Honzovi aneb z chudáka boháčem. Přeneseno do současného světa: úspěch startupu, kterému se všichni vysmívali, až jednoho dne...
Příběh o tom, jak vám otevřelo oči malé dítě a pomohlo vám pochopit něco důležitého. Jako v pohádce Císařovy nové šaty.
Když se zamyslíte, nejspíš vás napadne pohádka, ve které poznáte svůj vlastní příběh.
Příběhy úspěšných značek
Když se Huggies, značka dětských plen, pokoušela porazit Pampers, marketéři se opřeli o slovo hug v názvu. (Hug znamená objetí.) Objevili stovky studií, podle kterých objímání miminek přispívá k posílení jejich imunity a k rozvoji jejich mozku. Přišli s kampaní, která připomínala důležitost tělesného kontaktu mezi maminkou a miminkem. Využili k tomu výzkumná data a storytelling. Podívejte se na video ZDE.
Značka Land Rover přišla při příležitosti svého sedmdesátiletého výročí s pravdivým příběhem vesničanů, kteří žijí v Himalájích a spoléhají se na staré Land Rovery vyrobené v padesátých letech. Tato vozidla se pohybují po zrádných horských cestách a zajišťují zásoby pro vesnice vysoko v horách. Podívejte se na video ZDE.
Chcete ještě více inspirace? Najdete ji v kurzu STORYTELLING: Inspirujte svým příběhem.