Top vision
Proč je pro firmu důležitý právě příběh? Vyprávíme si je s kolegy v práci, objevují se na začátku prezentací, zaměstnanci díky nim prodávají zákazníkům. Noviny, internet, časopisy, ti všichni vyprávějí příběhy.
V první řadě nejde ani tolik o množství informací, jako spíše o hlavní emoci. S tou se totiž může ztotožnit opravdu velká masa lidí, a o to vám právě jde. Reklamy Coca-Coly jsou bezesporu nejoblíbenější na celém světě. Ale proč?
Na rozdíl od produktové reklamy, využívané například automobilkami, které mohou zaujmout publikum technickými parametry, jimiž nový automobil disponuje, musí například Coca-Cola nebo značky prodávající parfémy zaujmout emocionálně. No schválně, zkuste v televizní reklamě popsat chuť Coly, nebo vůni parfému. Dost dobře to nejde. Proto právě zmíněné společnosti sází na prožitek a emoci.
Příjemná vánoční reklama s dojemnou hudbou a sdělením, že Vánoce jsou hlavně o rodinné pohodě, zážitcích s přáteli a blízkými v kouzelném duchu Vánoc, je emočně neuvěřitelně silná, a i když tak nějak úplně nesouvisí s pitím Coly, rozhodně v nás evokuje pocit, že právě Cola k oné vánoční pohodě neodmyslitelně patří. Když pak v obchodě vedle ingrediencí na vánoční cukroví uvidíte tu signifikantní červenou láhev s černým nápojem uvnitř, pravděpodobně po ní sáhnete.
Tenhle vánoční příběh úzce souvisí s brandingem značky, tedy jak se daná značka bude prezentovat. A s tím souvisí storytelling.
Jiné společnosti zase sází na osobní úspěch zakladatele firmy, často doplněným o kontrastní informace, například že daný zakladatel si v minulosti prošel peklem, chudobou, nebo dokonce zdolal zákeřnou nemoc. O to více se s takovým příběhem začnou potenciální zákazníci ztotožňovat.
Jaká je tedy naše rada? Vytvořte emoci! Reklamního a prodejního textu je ve většině případů příliš mnoho, proto jej kolikrát člověk ani nedočte. Důležitý je zážitek z příběhu, se kterým se lidé ztotožní. V dnešní době sociálních médií jej pak také rychle rozšíří do světa. A věřte nám, lidé rozhodně budou raději sdílet dojemnou reklamu beze slov, než reklamní video
Myšlenky předané formou příběhu se v mozku posluchače zabydlí mnohem rychleji a úspěšněji. Příběh umožní, aby si posluchač upravil vnímání informací podle sebe a komunikace pak má prokazatelně lepší výsledky.
„Správný příběh by měl obsahovat běžnou životní situaci, se kterou se ztotožní drtivá většina lidí. Úspěchy lidí, kteří začínali úplně od nuly, a jejich životní cestu provázela celá řada přešlapů a krizí v nás ostatních probouzí kromě obrovského uznání také motivaci a empatii,“ radí Marek Kopecký, trenér komunikace.
Další rady a tipy zkušeného experta prezentačního designu se dozvíte na kurzu Storytellingu.