Top vision

czen

Vytvořte emoci a prodávejte příběhem

Příběhy máme v genech. Vyprávíme si je s kolegy v práci, firmy je představují svým zaměstnancům, zaměstnanci zase zákazníkům a potenciálním klientům. Noviny, časopisy, internet, všude se vyprávějí příběhy. Jak na správný Storytelling?

Proč je pro firmu důležitý právě příběh? Vyprávíme si je s kolegy v práci, objevují se na začátku prezentací, zaměstnanci díky nim prodávají zákazníkům. Noviny, internet, časopisy, ti všichni vyprávějí příběhy.

V první řadě nejde ani tolik o množství informací, jako spíše o hlavní emoci. S tou se totiž může ztotožnit opravdu velká masa lidí, a o to vám právě jde. Reklamy Coca-Coly jsou bezesporu nejoblíbenější na celém světě. Ale proč?

Na rozdíl od produktové reklamy, využívané například automobilkami, které mohou zaujmout publikum technickými parametry, jimiž nový automobil disponuje, musí například Coca-Cola nebo značky prodávající parfémy zaujmout emocionálně. No schválně, zkuste v televizní reklamě popsat chuť Coly, nebo vůni parfému. Dost dobře to nejde. Proto právě zmíněné společnosti sází na prožitek a emoci.

Příjemná vánoční reklama s dojemnou hudbou a sdělením, že Vánoce jsou hlavně o rodinné pohodě, zážitcích s přáteli a blízkými v kouzelném duchu Vánoc, je emočně neuvěřitelně silná, a i když tak nějak úplně nesouvisí s pitím Coly, rozhodně v nás evokuje pocit, že právě Cola k oné vánoční pohodě neodmyslitelně patří. Když pak v obchodě vedle ingrediencí na vánoční cukroví uvidíte tu signifikantní červenou láhev s černým nápojem uvnitř, pravděpodobně po ní sáhnete.

Tenhle vánoční příběh úzce souvisí s brandingem značky, tedy jak se daná značka bude prezentovat. A s tím souvisí storytelling.

Jiné společnosti zase sází na osobní úspěch zakladatele firmy, často doplněným o kontrastní informace, například že daný zakladatel si v minulosti prošel peklem, chudobou, nebo dokonce zdolal zákeřnou nemoc. O to více se s takovým příběhem začnou potenciální zákazníci ztotožňovat.

Jaká je tedy naše rada? Vytvořte emoci! Reklamního a prodejního textu je ve většině případů příliš mnoho, proto jej kolikrát člověk ani nedočte. Důležitý je zážitek z příběhu, se kterým se lidé ztotožní. V dnešní době sociálních médií jej pak také rychle rozšíří do světa. A věřte nám, lidé rozhodně budou raději sdílet dojemnou reklamu beze slov, než reklamní video

Myšlenky předané formou příběhu se v mozku posluchače zabydlí mnohem rychleji a úspěšněji. Příběh umožní, aby si posluchač upravil vnímání informací podle sebe a komunikace pak má prokazatelně lepší výsledky.

„Správný příběh by měl obsahovat běžnou životní situaci, se kterou se ztotožní drtivá většina lidí. Úspěchy lidí, kteří začínali úplně od nuly, a jejich životní cestu provázela celá řada přešlapů a krizí v nás ostatních probouzí kromě obrovského uznání také motivaci a empatii,“ radí Marek Kopecký, trenér komunikace.  

Další rady a tipy zkušeného experta prezentačního designu se dozvíte na kurzu Storytellingu.

Nový komentář

e-book Naučte se vstávat dřív

Naučte se vstávat dřív

Dozvíte se, jak si zautomatizovat brzké ranní vstávání a proměnit jej ve výhodu. Poradíme vám, jak se vyvarovat prokrastinaci a jak je to s ranní kávou.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru