Top vision

czen

Umění konverzovat

Jak být okouzlující dámou či skutečným gentlemanem nejen v byznyse? „Správně volená slova při konverzaci vám přinesou úspěch,“ radí spisovatelka a odbornice na etiketu Eva Filipová.

Kterým slovům se vyhnout, když mluvíte s klientem?

Pokud budete jednat s klientem, nepoužívejte slovo „snažit se“. Naznačuje možnost neúspěchu. 

Nepoužívejte „ale“ – může mít i negativní nádech. Posluchač se může soustředit hlavně na negativní stránku a hledat špatné i tam, co bylo předtím řečeno pozitivně. Změňte ho na „a“ (například: Pozorně poslouchám, co říkáš, ale myslím, že bychom se na to měli ještě podívat. Zkuste: „Pozorně poslouchám, co říkáš, a myslím, že když se na to podíváme, získáme ještě další možnosti.“) Slyšíte ten rozdíl?

„Pokusím se“ naznačuje nejistotu. Například: „Pokusím se na tom pracovat.“ Poskytuje vám hned výmluvu v případě̌, že nebudete mít čas. Vaše sdělení to oslabuje a pro byznys je toto slovo nevhodné.

Nepoužívejte tzv. nejisté věty

Většinou jimi otvíráme konverzaci. Jsou naprosto zbytečné, protože vašemu sdělení nepřidávají žádný smysl. Většinou, když je váš posluchač zaslechne, vypne a už ho ani nezajímá, co řeknete potom.

Například:

„Víš, co myslím.“ (Chceš mi snad říct, že si nejsi jistý, jestli ses vyjádřil dostatečně jasně?)

„Abych byl upřímný.“ (Tak to jsi doteď upřímný nebyl?)

„Neber to, prosím Tě, osobně.“ (Takže mě právě hodláš něčím urazit?)

„Teď to, prosím tě, neber špatně.“ (Teď to tedy rozhodně špatně̌ vezmu.)

Nepoužívejte obraty typu „musíš“. Každý začne mít pocit, že jste ho zahnal do kouta a nemá jinou možnost.

Vyhněte se slovům vždycky a nikdy

Zvláště, je-li to spojeno s lidským chováním. Ani používání obratu „měli byste“ není nejlepší. Pro mnoho lidí představuje určitou záludnost

(například když dorazíte na schůzku promoklý a dotyčný řekne: „Měl jste si vzít deštník.“ Sám jste si to už jistě vyčítal, jste na sebe naštvaný a takováto poznámka vám určitě nepřidá). Mnohem lepší je nabídnout nějakou hmatatelnou pomoc (suché sako) než upozorňovat na očividné věci. To vede k větší důvěře.

Vyhněte se nadávkám typu: ty idiote, kreténe nebo debile. Jsou totiž zraňující a bezcitné. Hlavně však dokazují, že s vámi cloumají emoce. (A věřím, že se mnohdy budete muset velmi ovládat. Ale stojí za to se raději štípnout a počítat do deseti.)

Nepoužívejte negativní slova jako „ne, nemůžeš, nedělej“. Uzavírají totiž cestu k další diskusi a navíc vyvolávají negativní pocity. Nejlepší je vyhýbat se jim v debatě, jak jen to jde

Často používejte slovo my místo já

Máte dojem, že je těžké všechna tato slova vyjmout z vašeho slovníku, když chcete dobře působit na lidi? Ne, jen začněte víc přemýšlet, než vyslovíte nějakou větu.

Lidé se s vámi budou cítit příjemně, pokud s nimi budete komunikovat zdvořile. A když se nad tím zamyslíte více, zjistíte, že slova, která jsou velmi významná a obraty, které byste měli do svého projevu zařadit a často používat, znáte velmi dobře. 

(Úryvek z knihy Moderní etiketa boduje autorky Evy Filipové) 

Pokud se chcete dozvědět více, budu se na vás těšit na kurzu Moderní etiketa

Eva Filipová

 

Eva Filipová

Eva Filipová

spisovatelka, publicistka a odbornice v oblasti etikety a gastronomie

e-book Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Naučte se s námi opustit nudné stereotypy v prezentování, proměňte trému ve svou výhodu a odrovnejte kolegy i nadřízené perfektním projevem.

nahoru