Top vision

czen

ARGUMENTAČNÍ KLAMY pro pokročilé

Přesvědčivost projevu je dána především přesvědčivostí použitých argumentů. Řečníci jsou si toho velmi dobře vědomi. A když jim pádné argumenty dojdou? Sáhnou do svého rozsáhlého repertoáru řečnických triků. Tady vzniká velký prostor pro kreativitu.

 

Obrácená kauzalita, falešné dilema, úhybný manévr, šikmá plocha, klamná analogie, důkaz kruhem, irelevantní závěr…

 

Argumentační klamy jsou silné výroky, které vypadají logicky, ale logické nejsou. 

 

Od Freuda k Trumpovi  

 

LA LOGIQUE DU CHAUDRON neboli kotlíková logika je řečnický prostředek spočívající v nahromadění obrovského množství argumentů, které však nejsou vzájemně konzistentní.

 

Francouzský filozof Jacques Derrida (1930 - 2004) vyvodil výraz kotlíková logika z příkladu, který popsal Sigmund Freud ve svém díle Výklad snů. Freud vyprávěl příběh muže, který byl obviněn svým sousedem z toho, že mu vrátil kotlík v poškozeném stavu. Muž na svou obhajobu použil následující tři argumenty:

 

  1. Kotlík jsem mu vrátil v bezvadném stavu.
  2. A když jsem si ho půjčoval, už byl poškozený.
  3. Ale hlavně jsem si nikdy žádný kotlík nepůjčil.

 

Freud k příběhu pouze poznamenal, že muž by udělal lépe, kdyby použil jen jeden argument. Kotlík zabublal také v prezidentské kampani Donalda Trumpa, který postupně prohlásil:

 

  1. „Postavíme zeď. Bude to stát 8 miliard dolarů.“
  2. „Postavíme zeď. A já vím, jak ji postavit velmi levně a velmi efektivně. Nebude to stát více než 12 miliard dolarů.“
  3. „Mexiko nám tu zeď zaplatí.“

 

Další řečnické triky z prezidentské kampaně najdete ZDE


Jak oslovit všechny voliče?

 

Pokud chcete vyhrát volby a získat hlasy všech, využijte oblíbenou taktiku politiků IF-BY-WHISKEY. V podstatě jde o to, že prezentujete dva opačné názory a potom se přikloníte… K oběma! 

 

Název IF-BY-WHISKEY je odvozen z projevu mladého advokáta Noaha S. Sweata, který se v roce 1952 vyjádřil k prohibici v Americe takto:

 

„Pokud pod pojmem whiskey rozumíte ďáblův lektvar, jedovatou metlu, krvavé monstrum, které špiní nevinnost, svrhuje rozum z trůnu, ničí domovy…“

„… pak jsem rozhodně PROTI.“

 

„Ale pokud pod pojmem whiskey rozumíte mazivo konverzace, víno filosofů, nápoj, který je konzumován, když se sejdou dobří lidé, nápoj, který rozezní píseň v jejich srdcích a rozzáří úsměv v jejich tvářích…“

„… pak jsem rozhodně PRO.“ 

 

Válka je dobrá pro ekonomiku

 

Prohlédnout argumentační klam není jednoduché. Obzvlášť tehdy, pokud už ho společnost přijala jako pravdu.

 

Francouzský ekonom Frédéric Bastiat (1801 - 1850) vyvrátil všeobecné přesvědčení, že válka je dobrá pro ekonomiku, na základě LE SOPHISME DE LA VITRE CASSÉE neboli podobenství s rozbitým oknem. Tvrdil, že pokud nejdříve rozbijeme okno a následně ho necháme opravit, pro společnost z toho nevyplynou žádné benefity.

 

Dejme tomu, že sklenář podplatí malého chlapce, aby rozbil všechny výlohy ve městě. Sklenář bude ze situace profitovat. Avšak na úkor pekaře, krejčího, květináře a dalších. Kdyby poškození podnikatelé nemuseli platit za zasklení svých výloh, utratili by své franky za oděvy, boty, knihy…

 

Destrukce není dobrá pro byznys. Profituje totiž jen jedno odvětví na úkor těch ostatních. Peníze, které jsou investovány do války, už nemohou být investovány do zdravotnictví, vzdělávání, umění… Válka ničí nahromaděný kapitál. 

 

Bastiat na základě své argumentace vyvrátil tvrzení, že válka je dobrá pro ekonomiku, a upozornil na skutečnost, že společnost schvaluje činy morálně srovnatelné s chlapečkem rozbíjejícím okna.

 

Více už se dozvíte v kurzu Jak se bránit argumentačním trikům a demagogii s Danielem Štroblem. Držíme vám místo.

 

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

nahoru