Top vision

czen

Jak ovládnout své emoce

Emoce, psychicky konstruované procesy, zahrnující subjektivní zážitky libosti a nelibosti. Patří k lásce, mezilidským vztahům či poslechu hudby. Nemají co dělat na burze, ve válce a v kasinu. Jak ale vlastní emoce rozpoznat, kontrolovat je a ovládat?

Jen si vzpomeňte, kolikrát vás za den něco rozesmutní, naštve nebo dokonce rozbrečí. Naučit se ovládat především své negativní emoce je klíčem k větší spokojenosti. Kdo to dokáže, stává se psychicky silným a odolným vůči vnějším vlivům. Lépe zvládá stres a nenechá se při vypjaté situaci tak snadno rozhodit.

Základním krokem na cestě k ovládnutí emocí je jejich pochopení. Předně je potřeba zmínit, že emoce nejsou nepřátelé, a to ani ty negativní. Všechny naše emoce jsou pro nás naprosto přirozené. Je důležité před nimi neutíkat ale naopak je přijímat.

Velkou chybou tedy je, když se snažíme negativní emoce skrývat a potlačovat. Smutek i vztek musí z těla ven pravidelně. Protože pokud se nám hromadí uvnitř, za nějaký čas vybuchne jako časovaná bomba a nadělá hromadu nepořádku.

Člověku, který neumí emoce řádně vyjádřit, se po čase mohou projevovat i někde ve zdraví. Ve zkratce je tedy velice důležité dávat emocím řádný průchod a neskrývat je.

Konkrétně vztek je jednou z nejsložitějších emocí, která se projevuje u každého jedince v jiné podobě a intenzitě. Vašim cílem by nemělo být tuto negativní emoci odstranit, ale zmírnit, utlumit na minimum. To je samozřejmě běh na dlouhou trať. Pomoci nám mohou následující kroky:

  1. Vědomé rozhodnutí zůstat v klidu a chvíli raději nereagovat. Soustředit se na uklidnění, dýchání a vědomé zaměření na upokojení se.
  2. Teprve pak začneme komunikovat. Znovu v klidu a bez křiku verbalizovat naše pocity. A to buď před ostatními, nebo sebou samým. Když nás někdo naštve, je potřeba se nejprve uklidnit, teprve poté můžeme naše emoce dát do slovní podoby. A to, až vyprchá prvotní zapálení do hádky, bez urážek, nadávek a zvyšování hlasu.
  3. Pokud jsou naše emoce silné natolik, že by mohlo dojít k pořádně temperamentní hádce, je lepší v danou chvíli odejít.
  4. Při vypořádávání se s hněvem mysleme na něco pozitivního, hledat i ve špatné situaci nějakou lepší stránku. Zde se také doporučuje pracovat s odpuštěním. 

Vztek tu byl, je i bude. Proto se mu nebraňte! Těm nejšikovnějším z nás se postupným tréninkem podaří tuto emoci zmírnit, a tak se nenechají vytočit kdejakou maličkostí. Ve výsledku pak mívají lepší náladu, než ostatní, kterým zkazí den třeba rozlitá káva nebo přesolená polévka.

Získejte emoční inteligenci s námi!

Chcete vědět, jak fungují vaše emoce? Začněte nejdřív sami u sebe, ale nepřehlížejte ani emoce druhých. Naučte se řešit své problémy konstruktivně a lidsky zároveň. Zjistěte, jaká je vaše emoční inteligence a jak s ní jako nástrojem můžete pracovat na kurzu Emoční inteligence!

Nový komentář

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru