Top vision

czen

Jak ovládnout své emoce

Emoce, psychicky konstruované procesy, zahrnující subjektivní zážitky libosti a nelibosti. Patří k lásce, mezilidským vztahům či poslechu hudby. Nemají co dělat na burze, ve válce a v kasinu. Jak ale vlastní emoce rozpoznat, kontrolovat je a ovládat?

Jen si vzpomeňte, kolikrát vás za den něco rozesmutní, naštve nebo dokonce rozbrečí. Naučit se ovládat především své negativní emoce je klíčem k větší spokojenosti. Kdo to dokáže, stává se psychicky silným a odolným vůči vnějším vlivům. Lépe zvládá stres a nenechá se při vypjaté situaci tak snadno rozhodit.

Základním krokem na cestě k ovládnutí emocí je jejich pochopení. Předně je potřeba zmínit, že emoce nejsou nepřátelé, a to ani ty negativní. Všechny naše emoce jsou pro nás naprosto přirozené. Je důležité před nimi neutíkat ale naopak je přijímat.

Velkou chybou tedy je, když se snažíme negativní emoce skrývat a potlačovat. Smutek i vztek musí z těla ven pravidelně. Protože pokud se nám hromadí uvnitř, za nějaký čas vybuchne jako časovaná bomba a nadělá hromadu nepořádku.

Člověku, který neumí emoce řádně vyjádřit, se po čase mohou projevovat i někde ve zdraví. Ve zkratce je tedy velice důležité dávat emocím řádný průchod a neskrývat je.

Konkrétně vztek je jednou z nejsložitějších emocí, která se projevuje u každého jedince v jiné podobě a intenzitě. Vašim cílem by nemělo být tuto negativní emoci odstranit, ale zmírnit, utlumit na minimum. To je samozřejmě běh na dlouhou trať. Pomoci nám mohou následující kroky:

  1. Vědomé rozhodnutí zůstat v klidu a chvíli raději nereagovat. Soustředit se na uklidnění, dýchání a vědomé zaměření na upokojení se.
  2. Teprve pak začneme komunikovat. Znovu v klidu a bez křiku verbalizovat naše pocity. A to buď před ostatními, nebo sebou samým. Když nás někdo naštve, je potřeba se nejprve uklidnit, teprve poté můžeme naše emoce dát do slovní podoby. A to, až vyprchá prvotní zapálení do hádky, bez urážek, nadávek a zvyšování hlasu.
  3. Pokud jsou naše emoce silné natolik, že by mohlo dojít k pořádně temperamentní hádce, je lepší v danou chvíli odejít.
  4. Při vypořádávání se s hněvem mysleme na něco pozitivního, hledat i ve špatné situaci nějakou lepší stránku. Zde se také doporučuje pracovat s odpuštěním. 

Vztek tu byl, je i bude. Proto se mu nebraňte! Těm nejšikovnějším z nás se postupným tréninkem podaří tuto emoci zmírnit, a tak se nenechají vytočit kdejakou maličkostí. Ve výsledku pak mívají lepší náladu, než ostatní, kterým zkazí den třeba rozlitá káva nebo přesolená polévka.

Získejte emoční inteligenci s námi!

Chcete vědět, jak fungují vaše emoce? Začněte nejdřív sami u sebe, ale nepřehlížejte ani emoce druhých. Naučte se řešit své problémy konstruktivně a lidsky zároveň. Zjistěte, jaká je vaše emoční inteligence a jak s ní jako nástrojem můžete pracovat v kurzu Na emoce bez emocí!

Komentáře

Marie
10.4.2022

Je to dost zajímavé, ale pro mě to asi nemá žádný smysl číst. Nikdo mě nikdy nedokáže doopravdy naštvat, někdy to jen hraju, aby jsem nepůsobila, jako bezemoční necita. A nebo si neuvjedomuji vztek, po většinou své emoce zvládnu ignorovat. Neberte to jako urážku, je to jen můj bezvýznamný názor.

Klára
11.2.2021

Velice zajímavý článek! Já se dneska dostala i k tomuhle https://idealnizivot.cz/osobni-rozvoj/emoce-zpusoby-jak-je-ovladat/, který mi taky přišel zajímavý. Jinak super práce, moc ráda poslouchám Vaše podcasty :)

Nový komentář

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

nahoru