Top vision

czen

Occamova břitva v byznysu

To nejjednodušší řešení je většinou to nejlepší. K této teorii dospěl filozof William z Occamu už ve čtrnáctém století. V podstatě jde o to, abychom nekomplikovali to, co komplikované není. Occamova břitva se dá využít i v byznysu.

Například McDonald's zvýšil své zisky jednoduše tím, že se zákazníků začal ptát: "Chtěli byste k tomu i hranolky?" Ano, nakrájené brambory, které se dají levně koupit a draze prodat. 

Stejně tak jednoduché je prodávat deštníky, když prší, nebo brýle, když svítí slunce. Nejjednodušší řešení je opravdu to nejlepší. V byznysu se můžete setkat také s pravidlem KISS, které říká: "Keep It Simple Stupid".

To, co klienti očekávají od obchodníků, je totiž JEDNODUŠE JEDNODUCHOST. Lidé se potřebují snadno dostat k informacím, které jim dovolí sebevědomě a správně se rozhodnout. 

 

See-Think-Do-Care

Lidé nakupují rádi. Ale to, od koho nakoupí, už je na vás. Jde o to, abyste učinili jejich trasu od "VIDÍM TO" po "KOUPÍM TO" co nejjednodušší, nejpříjemnější, nejzábavnější... K tomu můžete využít framework See-Think-Do-Care.

Framework S-T-D-C nahlíží na nákupní proces z pohledu zákazníka a jeho cílem je nadesignovat co nejlepší zákaznický zážitek. Tento model pracuje se čtyřmi stádii rozhodovacího procesu zákazníka: 

 

1. SEE: Zákazník se rozhlíží

V prvním stadiu nám jde o to získat pozornost zákazníka, který zatím nezná ani naši značku, ani naše produkty. Hlavním záměrem je zaujmout. Jde o první seznámení. Představujeme tedy brand a jeho poslání.

 

2. THINK: Zákazník přemýšlí

Ve druhém stadiu už zákazník vážně uvažuje o koupi produktu. Potřebuje co nejvíce informací o konkrétním produktu, aby se mohl správně rozhodnout. V tomto okamžiku by se měl obchodník postavit do pozice rádce. Vhodné je vyjmenovat všechny benefity daného produktu, porovnat parametry podobných produktů nebo poskytnout recenze spokojených zákazníků.

 

3. DO: Zákazník nakupuje

Ve třetím stadiu už je zákazník rozhodnutý, co si koupí. Nyní se rozhoduje, od koho si to koupí. Teď je důležité přesvědčit ho, že vaše společnost nabízí ty nejlepší služby. Můžete vyjmenovat všechny vaše výhody oproti konkurenci, případně zákazníka přesvědčit prostřednictvím slevy. 

 

4. CARE: Zákazník je chycen

Ve čtvrtém stádiu nám jde o to, abychom si zákazníka zaháčkovali. Už u nás nakoupil, ale my chceme, aby u nás nakupoval dál. Loajalitu zákazníka můžeme podpořit věrnostním programem nebo členstvím ve VIP klubu - tedy pocitem významnosti a výjimečnosti.

Jde o to věnovat vašemu zákazníkovi péči a pozornost, aby neměl důvod přejít ke konkurenci. Můžete se ho pravidelně ptát, jak je spokojen s vašimi produkty a poskytnutými službami.

Zákazník, který je vám věrný, se sám stává marketérem, dále vás doporučuje a propaguje vaši značku.

 

Chcete ještě více inspirace? Najdete ji v kurzu Jak se dělá byznys se Zdeňkem Bílkem

Nový komentář

e-book Naučte se vstávat dřív

Naučte se vstávat dřív

Dozvíte se, jak si zautomatizovat brzké ranní vstávání a proměnit jej ve výhodu. Poradíme vám, jak se vyvarovat prokrastinaci a jak je to s ranní kávou.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru