Top vision

czen

Lidé musí věřit, že změny jsou dobré a potřebné

Pro mnohé z nás je značka Olympus synonymem pro nové technologie, ať už jde o legendární fotoaparáty, dalekohledy nebo o zdravotnické přístroje, které do celého světa putují i ze závodu v moravském Přerově. Efektivní moderní výroba se neobejde bez investic do rozvoje a vzdělávání. Na detaily ze zákulisí rozvoje zaměstnanců jsme se zeptali Jana Sondaga, výkonného ředitele společnosti Olympus Medical Products Czech.

Přerovský závod vznikl na zelené louce a během krátké doby se rozrostl na 180 zaměstnanců. Jak jste v novém a velmi různorodém týmu nastartovali spolupráci?

Na samém začátku to bylo jednoduché. Byli jsme malý tým a všichni jsme táhli za jeden provaz. Když jsme začali růst, vedoucí se museli na rozvoj dobré týmové spolupráce více zaměřit. Hodně nám v tom pomohly i tréninky komunikačních dovedností.

Týmového ducha jste otestovali také v rámci teambuildingu, kdy jste se všichni prošli po žhavých uhlících. Co jste o svém týmu při tomto netradičním zážitku zjistil?

Při chůzi po žhavých uhlících šlo o samotný zážitek a velký experiment. Skvělé bylo, že jsme do toho šli všichni jako jeden tým, a určitě nás to ještě více sblížilo. Člověk navíc zjistí, že to, o čem se domníval, že je nemožné, nakonec jde.

Co podle vás odlišuje úspěšné týmy od těch průměrných?

Hlavní rozdíl je v lidech a jejich motivaci. Úspěšný tým ví, co dělá, a ví, proč to dělá. Pro mě je důležité, aby všichni v mém týmu viděli směr a věděli, co budeme dělat za rok nebo za tři. Bez jasné vize začnou lidé pracovat jako roboti a ztratí energii a motivaci.

Jaké jsou klíčové kompetence, na které se v rozvojových programech zaměřujete?

Důležitá je pro nás komunikace a schopnost prodat vlastní nápady. Máme několik programů zaměřených na komunikační dovednosti, předávání zpětné vazby a týmovou spolupráci. Soustředíme se i na rozvoj prezentačních dovedností. Svým lidem dávám dostatek prostoru, aby sami prezentovali svoje projekty a nápady. Poslední dobou rozvíjíme vedoucí i ve finanční oblasti. Chceme, aby lidé pochopili celkový byznys a širší souvislosti, které ovlivňují také práci jiných oddělení.

Realizovali jste velmi komplexní manažerský rozvojový program. Co se díky němu změnilo?

Rozhodně týmová spolupráce. Lidé mnohem lépe spolupracují, mají mezi sebou otevřenou komunikaci a umí si dávat zpětnou vazbu. Celý tým se posunul k seniorním kvalitám a umí se lépe poprat s měnícími se požadavky. Bez obav posílám své lidi do světa a vím, že to perfektně zvládnou a udělají nám dobré jméno.

Manažeři v mnoha firmách excelují v práci s tabulkami a jejich komunikace pokulhává. Jaká je situace u vás?

Nemohu říci, že nemáme vůbec žádné tabulky. Ale za poslední rok a půl jsme se výrazně změnili a zbytečnému tabulkování se vyhýbáme. Zahájili jsme program LEAN, k němuž zjednodušení patří. Začali jsme důsledně vyhodnocovat, co skutečně potřebujeme. Nebojíme se zrušit nepotřebný report. Ruku v ruce s tím jde zlepšení v komunikaci mezi lidmi a týmy.

V žebříčku důležitosti dovedností stoupá stále výš schopnost řešit problémy a hledat nové cesty, jak produkt lépe vyrobit nebo prodat. Jak se to promítá do vaší strategie vzdělávání?

Řešit problémy a hledat nové cesty se snažíme od samého začátku. Věřím, že tyto schopnosti vycházejí z komunikace. Nejprve se každý musí umět otevřít názorům druhých a naslouchat. Pracujeme s podněty zaměstnanců na všech úrovních organizace, protože každý může přijít s lepším řešením. Hodně se v tom inspirujeme u kolegů z Japonska. Co se týká schopnosti lépe vyrábět, na tom pracujeme v rámci LEAN programu. Kromě toho, že budujeme technické dovednosti, se soustředíme i na změnu. Lidé musí věřit, že změny jsou dobré a potřebné.

Máte pověst zkušeného manažera, který klade velký důraz na rozvoj firemní kultury. Co pro to konkrétně děláte?

Firemní kultura je velmi důležitá a tvoří ji to, jak se lidé chovají. Každý musí začít sám u sebe a jít příkladem. Snažíme se vysvětlovat, co do firemní kultury patří a jak se to projevuje v každodenní práci. Od začátku třeba dbáme na to, aby naše prostory byly čisté a v pořádku – a tak je to od prvního dne až do současnosti. Všichni jsme dnes rádi, že pracujeme v čistém prostředí.

Překotný rozvoj technologií stále větší silou převrací naruby zaběhnuté firemní pořádky. Co budou muset vaši zaměstnanci umět, abyste i za pět nebo deset let dokázali uspět na trhu?

Učit se – to je základ. Lidé se musí stále učit něco nového, musí být flexibilní, jinak zůstávají pozadu. Proto je vzdělávání tak důležité, aby pochopili, proč jsou změny potřebné. Podle toho také přijímáme nové zaměstnance do týmu. Všichni naši zaměstnanci musí být otevření novým technologiím, být proaktivní a zajímat se o trendy, aby na ně byli připraveni i za tři roky.

Jak se to promítá do vaší firemní strategie vzdělávání a rozvoje? Jaké vzdělávací projekty aktuálně připravujete?

Pokračujeme v rozvoji komunikačních dovedností, protože věřím, že to je základ. Když řešíme nějaký problém, ve většině případů se ukáže, že na jeho začátku byla komunikační chyba. Když spolu lidé komunikují slušně, bez emocí a argumentují na základě faktů, pak spolupráce lépe funguje. Velkou část vzdělávání pro nás také představuje program štíhlé výroby LEAN.

Na rozvojových programech spolupracujete také s externími vzdělávacími společnostmi. Jsme rádi, že top vision patří mezi ně. Co od vzdělávací společnosti očekáváte a v čem vidíte její největší přínos?

Od partnera očekávám především kvalitu, profesionalitu a přidanou hodnotu v tom, že pochopí naše potřeby a přijde s doporučením, v čem bychom se měli zlepšit. A také si cením, když mi i dodavatel na rovinu řekne, že něco nedělá a není v tom expert.

Olympus je globální společností, která působí po celém světě. Inspirujete se v oblasti vzdělávání nějakými konkrétními programy z ostatních závodů?

Kolegové z koncernu u nás oceňují, že organizujeme vzdělávání pro zaměstnance na všech úrovních. Školíme opravdu každého včetně operátorů, a to nejen na jejich práci, ale i v metodikách. My sami se inspirujeme v japonské centrále, kde je program vzdělávání a řízení kompetencí na špičkové úrovni.

S oblibou říkáte, že si každé ráno uvaříte kávu a jdete se podívat, jestli se zaměstnanci usmívají. Co jste dnes zjistil?

Že se moc neusmívají. V poslední době máme opravdu hodně práce a je cítit určitá únava. Jsem rád, že přichází léto a budou dovolené, kdy si naši lidé oddechnou.

Co vás motivuje k práci s lidmi?

Baví mě to. Těší mě sledovat, jak pode mnou rostou týmy i jednotliví lidé. Vidím, že jsou skvělí a můžu se na ně spolehnout a že všichni táhneme za jeden provaz.

Čemu se ve volném čase věnujete, když přijdete z práce domů?

Regeneruji s rodinou a také při práci na zahradě, protože potřebuji po celodenním vypětí načerpat energii a klid. Také jsem se nadchl pro cvičení pilates, které mě naplňuje.

Máte nějaké životní krédo, které vás inspiruje?

Spíše než krédo se jedná o hodnoty, kterých se snažím držet. Chci být fér vůči všem lidem a nemyslet jenom na sebe. I v hodnotách společnosti máme uvedeno, že si jsme všichni rovni a nikdo není důležitější než jiný.

 

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

nahoru