Lukáš Teplý
digitální analytik a online marketér
Chodí na vaše stránky návštěvníci, ale na tržbách to není poznat? Pokud své stránky měříte, pak snadno zjistíte, kde je zakopaný pes. Výkonnost vašeho webu a kampaní pomůže zlepšit webová analytika.
Správně nastavené měření webu vám poskytne nejen data k rozhodování a optimalizaci, ale získáte také přehled o tom, jak se uživatelé na vašem webu chovají. Bohužel průzkumy ukazují, že mnoho stránek a e-shopů stále není měřeno nebo je jejich měření nedostatečné.
Data jsou potřeba, abychom zjistili, jak si s naší stránkou vedeme. Pokud nic neměříme, můžeme se spolehnout jen na naší intuici. Bohužel však neověříme, jestli je správná anebo ne. Proto je lepší data ze stránky sbírat a mít připravené argumenty pro vyhodnocování kampaní nebo webu.
Jestli máme stránku a investujeme do kampaní, určitě chceme vědět, zdali se nám vyplácí a které kampaně jsou nejefektivnější. Pokud web měříme, tak to jednoduše zjistíme. Na základě dat pak můžeme kampaně zoptimalizovat tak, aby jejich výkonnost byla ještě vyšší.
Stejně jako u optimalizace kampaní, tak i u optimalizace stránky platí, že pokud máme data, tak můžeme stránku upravit tak, aby vedla k co nejvyššímu počtu konverzí (například nákup na e-shopu, registrace uživatele, vyplnění formuláře atd.).
Zní to sice jako klišé, ale je pravda, že i nejzákladnější sběr dat o vašem webu poskytne minimálně dostatečný přehled o tom, jak si vaše stránky z pohledu výkonnosti vedou. Zjistíte, zda na nich uživatelé zůstávají anebo ihned odchází. Zároveň se dozvíte, odkud uživatelé na stránku přicházejí a co je zajímá.
Dříve fungoval sběr dat ze stránky na bázi kódu Google Analytics, se kterým vám obvykle pomohl programátor. Dnes můžete využít Google Tag Manager, který představuje nejmodernější metodu pro sběr dat z webu, ale umožní vám také na web publikovat (například marketingové značky, widgety atd.). Samozřejmostí je u Google Tag Manageru využití data layeru (datové vrstvy) – díky němu posbíráte ještě více dat a lépe nadefinujete měření událostí anebo spouštění marketingových tagů (Facebook, Sklik kódy atd.).
Důležité je ovšem sbírat data, která mají smysl a zbytečně se nezahltit nepotřebnými daty. Proto je dobré vědět, jaké cíle má naše stránka a podle toho pak postupovat při nastavování Google Tag Manageru. Ten pak data odešle do Google Analytics (případně jiného nástroje), kde je máme k dispozici pro analýzu. K tomu je samozřejmě potřeba i správné nastavení Google Analytics.
digitální analytik a online marketér