Top vision
V písemné komunikaci se můžete dopustit spousty chyb. A nejen těch pravopisných. Písemný projev by měl být strukturovaný, stručný, srozumitelný a reprezentativní. Ať už se jedná o interní komunikaci s kolegou či šéfem, nebo o externí komunikaci s klientem, obchodním partnerem či dodavatelem. Na co byste si tedy měli dávat pozor?
E-maily mohou obsahovat důvěrné informace, které by se neměly dostat dál. Proto se asistentkám ředitelů dříve říkalo sekretářky nebo tajemnice. K vyzrazení tajemství může dojít naprosto nechtěně. Například odesláním e-mailu na chybnou adresu nebo přiložením chybné přílohy.
Nevyzpytatelná je také kombinace dvou velmi podobných tlačítek „ODESLAT” a „ODESLAT VŠEM”. Pokud se překliknete, můžete toho následně litovat. Opatrně zacházejte také s tlačítkem „PŘEPOSLAT”. Víte jistě, že nepřeposíláte nekonečné vlákno konverzace, v němž může být obsaženo naprosto cokoliv? Pokud vám někdo něco píše, pravděpodobně nepředpokládá, že to budou číst i další lidé.
Nepřesné nebo nesprávné vyjádření dokáže změnit celkový význam věty. Může jít například o nesprávné použití spojky:
Jestliže splníte X a Y, získáte Z. (Musíte splnit obě podmínky, jak X, tak Y.)
Jestliže splníte X nebo Y, získáte Z. (Musíte splnit alespoň jednu z podmínek X a Y.)
V písemné komunikaci si takové chyby nemůžete dovolit. E-maily mohou být použity i jako důkaz u soudu. Potom budete obtížně vysvětlovat, že jste se prostě spletli. Podobně jako Donald Trump, který se přeřekl v klíčové větě svého projevu. Potom se musel ospravedlňovat: „I said the word ‘would’ instead of ‘wouldn’t’.”
V jednoduchosti je síla. Zdvořile pozdravte, přejděte rovnou k věci a rychle to ukončete. Čím je příjemce výše postavený, tím je i více zaneprázdněný, a tak ocení stručnost vašeho sdělení. Naučte se vážit si času druhých lidí a nezdržujte je. Napište si koncept, přečtěte si ho po sobě a proškrtejte ho na nezbytné minimum.
Usnadněte příjemci také orientaci v textu tím, že mu dodáte strukturu. Využívejte odstavce, odrážky nebo zvýrazněte některé věty tučným písmem.
Písemná komunikace postrádá neverbální složku řeči. Některé informace tak mohou být ztraceny v překladu. Ironie může být vzata vážně a naopak. A ani smajlíci to nezachrání.
Každý písemný projev má takzvaný „tone of voice”, tedy tón komunikace, který by měl vyznívat vstřícně a pozitivně, nikdy ne negativně. Tón komunikace by měl reprezentovat firemní kulturu. Je spíše formální, nebo neformální? V pracovní komunikaci nevystupujete sami za sebe, reprezentujete svou pracovní pozici a svou společnost.
Na některé odpovědi potřebujete více času, a tak si je odložíte na později. Pokud víte, že se k odpovědi dostanete až za několik dnů nebo týdnů, poděkujte za e-mail, potvrďte jeho přečtení a sdělte předpokládaný čas, kdy na něj odpovíte.
V množství e-mailů, které denně dostáváte, se však může stát, že na některý z nich zcela zapomenete. Čímž se vyřízení dané věci v podstatě pozastaví. Najděte si systém, který vám umožní od sebe odlišit vyřízené a nevyřízené e-maily. Můžete používat štítky různých barev nebo cokoliv jiného.
Chtěli byste svou písemnou komunikaci dovést k dokonalosti? Přijměte naše pozvání do kurzu Jak (nejen) v práci lépe psát?
Pište v práci s novým elánem a inspirací od profesionálního copywritera