Top vision

czen

Z kolegy šéfem

Přesunout se na vedoucí pozici obnáší mnohem více než nové kancelářské křeslo a nový pracovní stůl. S povýšením získáváte novou společenskou roli a nový společenský status. Pokud se však ocitáte v situaci, v níž nyní šéfujete svým bývalým kolegům, můžete narazit na několik problémů.

 

1. Nastavte férovou platformu

 

Pokud jste si byli s jedním nebo se dvěma členy týmu výrazně bližší než s ostatními, teď je načase to změnit a rozdávat svou přízeň všemi směry. Od šéfa se očekává, že bude přistupovat ke všem stejně a spravedlivě. Buďte přátelští ke všem členům vašeho týmu. V opačném případě by se někdo z nich mohl začít cítit upozaděný a v důsledku toho ukřivděný.

 

2. Přenastavte své vzorce

 

Vaše vlastnosti, které z vás dělaly skvělého kolegu, z vás nemusí dělat skvělého lídra. V některých situacích už nebudete moct reagovat svým obvyklým způsobem. Pozice lídra je spojena s většími pravomocemi, a tak se od vás očekává, že je budete používat. Pozice lídra je spojena také s větší odpovědností, a tak se od vás očekává, že budete dělat odpovědná rozhodnutí.

 

Pokud jste byli oblíbení v pozici kolegy, tak z toho nevyplývá, že budete i respektovaní v pozici lídra. Teď jste opět na nule. Respekt nevychází ani z vašeho nového titulu. Respekt si musíte získat a zasloužit. Respekt vyžaduje čas a předchází mu spolehlivě odváděná práce.

 

3. Získejte zpětnou vazbu

 

Po několika dnech nebo týdnech byste si měli klást otázku, jak si vedete ve své nové roli. Požádejte neutrální osobu, která není součástí vašeho týmu, aby se vašich podřízených otevřeně zeptala, jak si vedete jako nadřízený. Může to být někdo z HR oddělení, ale také nemusí. Pokud budete dostávat pravidelný feedback a budete na sobě pracovat v souladu s ním, velmi rychle dosáhnete dokonalosti.

 

4. Nesrovnávejte se

 

V počátcích svého působení můžete mít tendenci srovnávat se se svým předchůdcem. Mnohá rozhodnutí tak mohou být učiněna jen proto, abyste ve srovnání s bývalým šéfem vypadali jako ti lepší. Ve snaze vylepšit si skóre tak můžete opomenout to, co by se mělo skutečně udělat.

 

5. Nestěžujte si

 

Možná pocítíte potřebu postěžovat si svým kolegům, jak to máte ve své nové pozici těžké. Máte více práce, máte méně času, jste pod tlakem, jste ve stresu… A právě proto jste lépe placeni! Takhle to vidí vaši kolegové. Proto neočekávejte, že vám budou odpouštět vaše chyby. Naříkání, že jste o tuhle práci vlastně vůbec nestáli, vám nepomůže. Už jste to místo vzali. Se vším, co k tomu patří.

 

Více praktických rad najdete v kurzu Nově na manažerské pozici. Dozvíte se, jakých chyb se vyvarovat a najdete si pro sebe svůj osobitý styl vedení.

 

Nový komentář

e-book Plánujte

Plánujte

Naučte se lépe si naplánovat pracovní týden tak, aby Vám zbyl čas na osobní záležitosti. Stáhněte si náš eBook zdarma a pusťte se do toho.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru