Top vision
Pro mnohé z nás je značka J&T synonymem úspěchu a bohatství. Efektivně spravovat majetek těch nejnáročnějších klientů se neobejde bez investic do vzdělávání zaměstnanců. Na detaily ze zákulisí rozvoje zaměstnanců jsme se zeptali Evy Vinšové, HR ředitelky J&T.
Ceníme si zaměstnanců, kteří jsou flexibilní, proaktivní a dokážou pracovat s jistou dávkou svobody, kterou mají k dispozici. Chceme po zaměstnancích, aby nebrali práci jako stereotyp, o kterém se nepřemýšlí. Podporujeme je v inovativních přístupech, musí si je ale dokázat obhájit.
Zní to jako klišé, ale myslím, že úspěch týmu závisí na kvalitním vedení, znalostech jednotlivců, kreativitě a chuti do práce.
J&T vyrostla z rodinné firmy ve středně velkou. Proto bychom chtěli standardizovat některé procesy. Rádi bychom pro zaměstnance připravili vzdělávací akademii pro obchodní i neobchodní pozice. Vzhledem k tomu, že chceme podporovat individualitu našich zaměstnanců, potřebujeme širší záběr ve výběru školení, přednášek a lektorů. Věříme, že Top Vision dokáže pokrýt velkou část našich potřeb v oblasti vzdělávání.
Dlouho jsme si vzdělávání organizovali sami, ale v jisté chvíli a po dosažení určité velikosti firmy jsme došli k tomu, že je vhodné mít externího poradce. Získáme tak další znalosti, zkušenosti a kontakty, rozšíříme si obzory. Věřím, že najdeme i další možnosti pro zatraktivnění nabídky školení pro naše zaměstnance.
Vzhledem k tomu, že tito lidé jsou seniorní, sami tuší své rezervy a chtějí s nimi pracovat. Máme v týmu v pozitivním slova smyslu ambiciózní zaměstnance, kteří chtějí být ještě lepší.
Asi to není nijak překvapivé, ale budeme se zaměřovat na komunikaci, týmovou spolupráci a koncepční myšlení.
Vyhodnocování programu budeme dělat průběžně několika způsoby. Klasicky zpětnou vazbou středního managementu, zavedli jsme pololetní hodnocení zaměstnanců, ve kterém se na oblast rozvoje soustředíme. Pravděpodobně použijeme i 360stupňovou zpětnou vazbu. Jednou za dva roky se účastníme celosvětového průzkumu motivovanosti, jehož součástí jsou samozřejmě otázky na rozvoj a vzdělávání zaměstnanců. Všechny tyto metody nám dají dostatečnou zpětnou vazbu, abychom věděli, zda jdeme správným směrem.
Troufám si říci, že u nás i mistři excelu komunikují poměrně dobře. Problém vidím spíš v časovém vytížení. Bohužel se i u nás objevuje nešvar, kdy se z časových důvodů místo telefonátu či schůzky využívají e-maily. Dochází tak někdy k zahlcení poštovních schránek a odpovídat do 24 hodin se nám nedaří. I toto je jedna z oblastí, kde bychom ve spolupráci se školiteli rádi zapracovali na zlepšení.
Již na začátku jsem zmiňovala, že naši zaměstnanci mají jistou dávku svobody. Náš přístup je takový, že nenutíme zaměstnance sedět v práci. My chceme, aby svou práci odvedli, a to co nejlépe. Odkud, to není až tak podstatné. Samozřejmě to nelze aplikovat na všechny pozice.
Kromě možnosti práce z domova se hodně zabýváme další oblastí, která významně ovlivňuje osobní život, a tou je zdraví. Zaměstnancům umožňujeme v rámci benefitního programu komplexní zdravotní prohlídky, očkování, fyzioterapeutické programy, organizujeme Dny zdraví.
Věřím, že dobrá firemní kultura je založena především na otevřené komunikaci a férovém jednání. Proto organizujeme akce, kde se potkává vrcholové vedení se středním managementem, ale i s řadovými zaměstnanci. Naše kultura je taková, že co se řekne, to platí – i když je to třeba jen OK ve výtahu. Prostě si věříme.
Aktivit v oblasti budování firemní kultury je ale mnohem více – ať už jsou to například práce s hodnotami a vizí, již zmiňované průzkumy motivovanosti či následné kroky.
Prostředí finančních skupin není jednoduché, mnoho věcí je svázaných pravidly, která nám nařizuje regulátor, například v oblasti odměňování. Proto je nezbytné věnovat podpoře a rozvoji firemní kultury maximální úsilí, které musí být podporováno vrcholovým vedením a majiteli. Myslím si, že máme štěstí, protože i přes velký nárůst počtu zaměstnanců a všechny nutné regulatorní postupy se nám stále daří udržet „rodinnou atmosféru“.