Top vision
Situace, kterou nikdo nepředvídal a na kterou jsme se nemohli předem připravit. Zamčené kanceláře a zaměstnanci, kteří se ocitli dlouhodobě na HOME OFFICE. Jak i v této době udržet týmového ducha a dosahovat výsledků? Jak vést virtuální tým, když ho vlastně nevidíte? Přinášíme vám pár tipů.
Soustřeďte se na skvělý management
Skvělý manažer se nepozná v dobách, kdy firma prosperuje, ale právě v dobách, kdy je firma v krizi a je potřeba dělat rychlá rozhodnutí.
Ujasněte si, na co má smysl se nyní soustředit a na co už ne. Stanovte si krátkodobé cíle, jichž chcete dosáhnout v průběhu příštích týdnů, a srozumitelně je sdělte svému týmu. Každý člen virtuálního týmu by měl přesně vědět, na čem má pracovat.
Pro vás jako pro manažera je důležité hlídat deadliny. Nikdy nezapomínejte, že úkol bez deadlinu v podstatě neexistuje. Obzvlášť v případech, kdy lidé pracují z domova a od práce je odvádí nepřetržitý tok "dobrých" zpráv z domova a ze světa.
Dohodněte se, kdy budete k dispozici
Se svými lidmi si dohodněte dobu, kdy budou pracovat a kdy je můžete kontaktovat. To může být individuální. Velkou výhodou práce z domova je právě možnost organizovat si čas podle svých vlastních biorytmů. Někdo bude chtít pracovat v ranních hodinách, někdo ve večerních hodinách. Vaši lidé tak budou moct pracovat v době, kdy jsou nejproduktivnější a nejefektivnější.
I váš tým by měl vědět, ve kterých hodinách se s vámi může spojit. Organizujte také pravidelné meetingy v online prostředí, abyste udrželi týmového ducha. Využijte novou situaci k tomu, abyste oceňovali výsledky a individuální úsilí lidí ve svém týmu. Budou rádi, že nejsou ohodnoceni jen za to, že přišli na osm hodin do práce.
Komunikujte efektivně
Komunikační dovednosti jsou pro virtuálního lídra klíčové. Ti nejlepší virtuální lídři komunikují pravidelně a v dostatečných dávkách.
V roli vzdáleného lídra se od vás neočekává nic, co by se podobalo mikromanagementu. Očekává se od vás, že budete dávat najevo důvěru ve schopnosti svého týmu. Na konci každého týdne pokládejte tyto otázky: Co všechno se ti povedlo udělat? Na čem pracuješ teď? Potřebuješ s něčím pomoct?
Dávejte si pozor také na to, abyste nekomunikovali jen s těmi, kteří se nejvíce prosazují, a abyste nezapomněli na méně průbojné členy týmu. Každý den si položte otázku, zda jste byli v kontaktu opravdu s každým.
Vaši komunikaci a spolupráci s týmem mohou usnadnit aplikace vyvinuté pro virtuální týmy. Můžete si je pohodlně stáhnout ZDE.
Zůstaňte ve spojení
Práce z domova, na kterou lidé nejsou zvyklí, může vést k pocitům osamocení. Introverti jsou konečně šťastní, ale extrovertům chybí kontakty s kolegy a společné brainstormingy u kávy. Pocity izolovanosti mohou vést ke snížení produktivity až k depresi. Obzvlášť když k tomu připočteme karanténu kvůli koronaviru.
Teď je nesmírně důležité věnovat čas sociální interakci s týmem, aby zůstal angažovaný. Organizujte pravidelné videokonference a vždy je zakončete neformální konverzací.
Chcete ještě více inspirace? Najdete ji v kurzu Remote Management - vedení virtuálního týmu.