Top vision
Nedostatek pracovních sil postihuje téměř každou firmu v zemi. Pro zaměstnavatele tato situace představuje problém, pro zaměstnance naopak svobodu odejít z nevyhovujícího pracovního prostředí a příležitost posunout se až o několik pozic výš.
Dokonce i zaměstnanci, kteří jsou v práci spokojení, si občas prohlížejí nabídky práce u konkurence. Firmy totiž přicházejí se stále kreativnějšími benefity, aby nalákaly nové talenty. Avšak nejde jen o to dostat talenty do firmy. Daleko důležitější je dokázat si je udržet. Poté, co investujete čas a peníze do jejich náboru a tréninku, o ně rozhodně nechcete přijít.
Firmy se většinou soustředí na vnější motivaci. Nabízejí vyšší platy nebo více dnů volna. Zapomínají však na to, že zaměstnanci jsou pro práci motivovaní především vnitřně. Mají v sobě potřebu ověřit si své schopnosti, přejí si prožívat úspěch, touží po uznání svých kolegů a chtějí být za svůj osobitý přínos oceňováni.
Pokud v lidech spatřujete jejich individuální talenty, oceňujete je a podporujete jejich rozvoj, nemají důvod odcházet jinam.
Aby mohl člověk vyhořet, musí nejprve zahořet. Každý demotivovaný zaměstnanec byl kdysi motivovaný. Co se mezitím odehrálo?
Říká se, že lidé neopouštějí své pracovní pozice, ale své šéfy. Nic není více demotivující než špatný šéf. Pokud do své práce dáváte vše, berete si ji i domů, máte výsledky, ale potom je do vedoucí pozice povýšen někdo, kdo pro společnost prostě jen pracuje déle a to místo si vyseděl, pravděpodobně využijete první příležitost k odchodu. Pokud jsou podřízení schopnější než jejich nadřízený, bude to mít dramatický dopad na jejich pracovní morálku. Protože výkony evidentně nerozhodují.
Interní komunikace ve firmě by se neměla omezovat pouze na firemní časopis, který prezentuje především dosažené úspěchy. Budování brandu a firemní kultury má svůj smysl, ale pokud se firma potýká s problémy, tak není ideální čas na vydlabávání dýní, i když je Halloween, ani na vystřihování srdíček, i když je Valentýn.
Firemní komunikace by měla být transparentní. Protože pokud se o problémech oficiálně nemluví, potom se o nich mluví prostřednictvím neoficiálních kanálů a vzniká prostor pro nejrůznější domněnky.
Obvykle se zapomíná na to, že komunikace by měla být obousměrná! Pokud se zaměstnanců budeme ptát, sami nám řeknou, co jim vadí a co jim chybí.
Co mají talentovaní lidé společného? Chtějí rozvíjet svůj potenciál až ke stropu svých možností. Pokud má vaše firma příliš nízký strop, je to problém. Talenty nesnesou stagnaci. V momentě, kdy dosáhnou cíle, potřebují před sebou vidět nový vzdálený cíl. Vyšší pozici, náročnější projekty, nové výzvy nebo možnosti dalšího vzdělávání.
Pokud talentovaný člověk svými schopnostmi převyšuje svou současnou pozici a pociťuje, že nevyužívá svůj potenciál naplno, můžete mu pozici přizpůsobit na míru nebo sledovat jeho odchod v přímém přenosu.
K tomu, abyste ocenili své zaměstnance, nemusíte brát do rukou kalkulačku a vypočítávat odměny. Obvykle stačí mnohem méně. Stačí, abyste si individuálního úsilí všimli! Život je hlavně o vztazích. Pokud si svých zaměstnanců vážíte a dáváte to najevo, získáváte si tím jejich loajalitu.