Top vision

czen

I šílené nápady mohou mít cenu zlata. Už máte ve firmě intrapreneurship?

„Svět se změnil. Už nikdy nebude jako PŘEDTÍM. Ale zatím nikdo neví, jak přesně bude vypadat. Vyplatí se změna produktu nebo služby? Máme ještě zákazníky, které jsme mívali, nebo musíme hledat úplně nové? Seznam otázek je dlouhý," říká investorka Margareta Křížová. 

Hodí se taky zvážit, jestli konkrétní změna nákupního chování je trvalá, nebo přechodná. A jestli na změny máme peníze, lidi a know-how. Je prostě potřeba zapojit otevřenou mysl, nespoléhat jen na názor „všemocného a neomylného" vedení firmy a naopak dát najevo zaměstnancům, že stojíme o jejich nápady, názory, postřehy a zkušenosti. A taky dát jasně najevo, že ten, kdo přijde s nápadem, nebude za „prudiče a potížistu. Je čas si přiznat, že teď to možná musí fungovat jinak a novým nápadům jsou dveře otevřeny.

A tohle všechno je intrapreneurship neboli podnikání uvnitř firmy. Aby intrapreneurship fungoval, je potřeba „nalajnovat hřiště", vymezit mantinely, umět argumentovat, testovat předpoklady, hodnotit rizika a prezentovat nápady tak, aby neskončily na firemním smetišti dávno zapomenutých příležitostí.

Co by měli zaměstnanci vědět, než se do podnikání uvnitř firmy pustí?

V jakých oblastech jsou nápady vítány a proč: Vyhnete se situacím, kdy v eventové agentuře padne návrh na výrobu kuličkových ložisek.

Komu nápad prezentovat a kdy: Určitě ne generálnímu řediteli cestou na WC nebo finančnímu řediteli před uzávěrkou. Správné načasování je alfa a omega úspěšných projektů.

Jak nápad prezentovat uvnitř firmy a jak zvýšit šanci na přežití: Vyhnula bych se 40 slidům na páteční poradě.

Jak si vyhodnotit svoje osobní rizika: Rozhodně se vyplatí zeptat se, co vám hrozí, když to nevyjde.

Důležitý je reality check. Nadšení a euforie je fajn, ale všeho s mírou. A přesto - i nápad „mimo mísu" může být pro firmu poklad. Jen je třeba najít ty správné argumenty.

Je potřeba otestovat předpoklady a rizika nápadu:

● co se musí stát, aby byl projekt úspěšný
● co se nesmí stát, aby byl projekt úspěšný
● jaká je pravděpodobnost, že se to skutečně stane
● co z toho dokážeme ovlivnit

Dále je třeba vyšvihnout prezentaci, která nikoho neuspí:

● co to je, co to řeší a jak se to dá udělat
● alokace zdrojů – lidi, know-how, peníze (Je možné přesouvat zdroje v rámci firmy, nebo je potřeba získat zdroje externí?)

Je dobré pamatovat taky na:

● finanční plán
● časový rámec
● konkrétní celkový měřitelný výsledek, ale taky dílčí měřitelné výsledky
● interní PR projektu
● tým
● rozdělení rolí, odpovědnosti, rozhodovacích pravomocí
● reporting

Věřím, že v dobré firmě s moudrým managementem byly dveře pootevřeny dobrým nápadům i dříve, ale teď je ten okamžik, kdy otevřít dveře dokořán. Nicméně je potřeba vytvořit lidem podmínky a trochu jim pomoct, aby měli chuť s nápadem přijít, věděli jak ho ve firmě "prodat" a neztroskotali jen proto, že u vás „se to bude dělat i nadále tak jako dycky, protože kdo by pořád vymejšlel nějaký novoty". 

Více inspirace najdete v kurzu Design Thinking: Naučte se inovovat

e-book Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Naučte se s námi opustit nudné stereotypy v prezentování, proměňte trému ve svou výhodu a odrovnejte kolegy i nadřízené perfektním projevem.

nahoru