Top vision
Jak změnila práce bojového pilota váš pohled na svět?
Můj život to změnilo dvěma způsoby. Předně jsem všechny obchodní i osobní záležitosti začal zvažovat a plánovat v předstihu, protože stíhací piloti jsou tak vycvičení. Své možnosti musíte mít již připravené pro chvíli, kdy si všimnete potenciálních problémů nebo příležitostí, a ne začít plánovat, když jste „uprostřed bouře“. Když letíte rychlostí zvuku, musíte mít všechno promyšlené dopředu, jinak byste snadno mohli skončit jako „hořící díra v zemi“. Taková perspektiva je v byznysu velmi užitečná.
Zadruhé jsem si uvědomil, jak je život křehký. Jedno špatné rozhodnutí a ve vteřině může skončit. Celkově jsem si tedy začal života velice vážit.
Po ukončení služby jste přešel do světa byznysu. Proč jste se rozhodl pro toto odvětví?
Moje první práce v privátním sektoru byla u Procter & Gamble. Tuto společnost jsem si vybral záměrně, jelikož Procter používal strategie, metody a operační chování, které v té době byly velmi blízké armádě. Zajímalo mě, jaké metody by se v každodenních situacích daly používat v byznysu. A musím uznat, že to funguje výtečně.
Co od vás očekávají posluchači vašich přednášek?
Po mnoha přednáškách si myslím, že publikum zajímá to, jak by mohli přenést metody stíhacích pilotů do svého každodenního podnikání, jelikož na první pohled se to zdá dost zvláštní. Jelikož jsem si však vyzkoušel obě oblasti, svět stíhacího pilota i svět úspěšného vedoucího, tak ve svých přednáškách mohu ukázat, že stíhací piloti a manažeři toho mají hodně společného.
Stíhací piloti se pohybují v dynamickém, neustále se měnícím prostředí. A co manažeři? Ti se také každý den pohybují v dynamickém a měnícím se prostředí. Výzvy, kterým čelí, jsou tedy stejné.
Jako manažer se však nemusíte rozhodovat ve zlomcích sekund a chybné rozhodnutí vás nebude stát život. Pokud se ale jako manažer rozhodnete špatně, může to znamenat, že se vaše společnost, oblast, za kterou jste zodpovědní, nebo váš projekt zasekne nebo dokonce pohoří. Jako příklady z nedávné minulosti mohou posloužit Volkswagen nebo Nokia - pamatujete, dříve to býval přední světový výrobce mobilních telefonů. Obě firmy učinily špatná rozhodnutí. Jedné to ublížilo, druhá úplně pohořela.
A nakonec by se posluchači také rádi podívali do kokpitu stíhačky, kam má přístup jen velmi málo lidí.
Jakým způsobem měníte jejich pohled na byznys?
Očekávat od přednášky v délce 45 až 60 minut, že změní to, jak se posluchači dívají na byznys, je trochu přehnané. Nabídnu jim však podněty k zamyšlení ohledně toho, jak by měli vést svůj byznys tak, aby byli o krok napřed před vývojem trhu, konkurencí a trendy. Nejedná se o nic nadpřirozeného.
Musíte prostě využívat určitou metodu - metodu stíhacích pilotů - abyste mysleli dopředu a udrželi si kontrolu nad svou stíhačkou nebo svým podnikáním. Pokud nebudete myslet dopředu, můžete jen reagovat, a jste tedy pasivní. Chcete-li uspět jako pilot nebo v byznysu, musíte vždy myslet dopředu. Při první lekci létání od instruktora uslyšíte jedno důležité rčení: „Se stíhačkou nikdy nesmíte být na místě, na kterém jste nebyli už před pěti minutami.“ To platí i pro svět byznysu a pěkně ho to shrnuje.
Pomocí vašich zkušeností vyvíjíte strategie a nástroje, díky kterým manažeři dosahují svých cílů. Jak to funguje?
(smích) Velmi chytrá otázka. Odpověď by však tento rozhovor hodně natáhla. Pokud vás to zajímá, přijďte si poslechnout jednu z přednášek.
Dobře! Myslíte si, že vaši posluchači tuto strategii v byznysu využívají?
Ano. Po přednáškách mám velmi pozitivní ohlasy, třeba i týdny nebo měsíce po tom, co se konaly. Na mé webové stránce si můžete přečíst reference, takže uvidíte, jak účastníci mé myšlenky hodnotí.
V prosinci vystoupíte na Strategickém fóru v Praze. Na co se mohou účastníci těšit?
Účastníci mohou očekávat poutavou, vzrušující a ohromující přednášku, která si, doufám, získá jejich pozornost od první vteřiny. Bude to jako let stíhačkou rychlostí zvuku. Jak nedávno řekl jeden z účastníků: „Posadit, připoutat, plný plyn a letíme.“
A na co se těšíte vy?
V Praze jsem byl naposledy asi před 20 lety. Zajímá mě, jak se Praha vyvíjela a co se za těch 20 let změnilo. Dále se také těším na diskuzi a sdílení nápadů s účastníky této události. Všechny události a všechny přednášky jsou pro mě vždy zajímavé a sám si z nich odnáším spoustu nápadů pro své vlastní podnikání a osobní rozvoj a vždy mám o čem přemýšlet.