Top vision
Přechod přes koberec žhavých uhlíků je silnou metaforou náročných úkolů, které před týmem stojí. Přečtěte si rozhovor s charismatickou Hanou Caltovou, HR ředitelkou společnosti Kofola ČeskoSlovensko, pro jejíž obchodní tým jsme tento intenzivní zážitek připravili.
Přechod žhavých uhlíků zahájil v Kofole velký rozvojový program, kterého se účastnilo šedesát zaměstnanců na obchodních pozicích. Všichni si odnášeli jasný signál toho, že stojí před něčím zásadním a že úspěch připravovaných změn záleží na jejich zapojení a otevřenosti ke změnám.
Workshop nese název „Myšlenky a postoj vítězů“ a myslím, že ten přesně vyjadřuje cíl: sebrat odvahu, překročit svůj vlastní stín a zvládnout něco, co by vás předtím nikdy nenapadlo. Když jednou zvítězíte sám nad sebou, dokážete vítězit opakovaně. Firewalking nás nastartoval, přenesl nás daleko za běžné osobní hranice. Síla skupiny je magická a o to víc obdivuji ty z nás, kteří dokázali účast na některých aktivitách racionálně odmítnout. V očích ostatních neprohráli, naopak získali respekt. Mé představy a očekávání zůstaly daleko za skutečným prožitkem a zkušeností.
Že v lidech, kteří jej tvoří, je obrovský lidský i profesní potenciál. Mají chuť něco dokázat, pracovat na sobě, podílet se na společných cílech a jsou hrdí na svou práci, firmu, kolegy. Dokážou se podržet, povzbudit, semknout a zabrat. Mnozí z nich šli do některých výzev i opakovaně, aby doprovodili váhavějšího kolegu, to mě dostalo.
Myslím, že nejintenzivnější prožitek má většina účastníků z ohýbání ocelové tyče. Zpočátku vůbec nevěříte a nejdete do toho. A pak najednou držíte tyč v ruce, s vámi kolega, stále nevěříte, zaberete a je to. Ta euforie je nesdělitelná.
Kofola je velká společnost a firewalkingu se zúčastnil tým šedesáti lidí. Jsou to kolegové, kteří tvoří obchodní úspěch Kofoly, a workshop byl pro ně startem rozsáhlého rozvojového programu, jenž má vést k vyšší profesionalitě managementu prodeje. Je to začátek dlouhé cesty ke změnám v každodenním životě v Kofole.
Pokud si dokážou odpovědět na otázku PROČ, tak doporučuji.
Nemám jednoduchý recept. Abych něco dokázala dělat, potřebuji porozumět, takzvaně přijít na kloub dané věci, technologii, businessu. Nikdy s tím nejste hotovi, je to cesta s mnoha milníky a bez konce na dohled. Mě to putování baví a v podstatě si nedokážu představit, jak spolupráci nějak snadno nastavit. Musíte zkrátka spolupracovat a přesvědčit. Pak možná lze nastavovat mechanismy, které spolupráci podporují.
Naše rozvojové aktivity musí být profesionální, udržitelné, incentivní a efektivní. Opakovatelné, ale zároveň otevřené pro vstřebávání novinek a nabytých zkušeností. Podle potřeb budujeme současně více koncepcí: Leadership Academy, Sales Academy, individuální programy, jazykové vzdělávání a další. Rozvoj lidí v Kofole je adrenalinový sport.
Požadavky na dovednosti a znalosti se rychle mění a dokážete je do určité míry získat relativně jednoduše. Klíčové jsou osobní předpoklady, přístup. Nároky na různé typy a úrovně zaměstnanců nejsou stejné. Ti, kteří firmy posunují vpřed, jsou podnikaví, svou práci takzvaně vlastní, dokážou kriticky myslet, naslouchat, vnímat a pracovat v týmu nebo stát v jeho čele. Jsou přiměřeně sebevědomí, pokorní a schopní sebereflexe. To se za pět nebo deset let výrazně nezmění.