Top vision
Výsledky unikátního výzkumu manažerské ekonomické predikce ukazují, že top manažeři se z dvaašedesáti procent domnívají, že ekonomická situace České republiky zůstane na stejné úrovni jako v roce 2015. Třicet procent respondentů očekává v roce 2016 zlepšení.
Mezi hlavní přednosti české ekonomiky pak účastníci Strategického fóra řadili pracovníky s adekvátní kvalifikací, flexibilitu a adaptaci ekonomiky a cenovou konkurenceschopnost.
Naopak hlavní bariérou je podle čtyřiceti procent respondentů, stejně tak jako podle globálního profesora a ekonoma Milana Zeleného, legislativa a byrokracie české ekonomiky. Jako další překážky české ekonomiky se ve výzkumu objevily chybějící strategie rozvoje a nedostatek kvalifikované pracovní síly.
A čím hodlají stratégové zvyšovat konkurenceschopnost svých firem? Rozhodně zaváděním nových technologií, efektivnějším řízením firmy nebo hledáním nových trhů. Důležitou roli sehraje také marketing a komunikace.
Celým procesem hlasování provázel moderátor Václav Moravec spolu s profesorem Milanem Zeleným a Tomášem Macků, ředitelem pro komunikaci a výzkum společnosti IPSOS.
V příjemných prostorách pražského Břevnovského kláštera byli manažeři tázáni také na vnímání Evropské unie a migrační krize. Evropskou ekonomiku podle 52% manažerů ovlivní především vývoj situace ve světě, případně právě migrační krize (29%). Téměř polovina přítomných manažerů si myslí, že příliv migrantů do evropských zemí bude mít na evropskou ekonomiku negativní dopad. Drtivá většina manažerů a podnikatelů se pak shodla na tom, že EU řeší migrační krizi špatně. Naopak profesor Milan Zelený věří, že migrační vlna ovlivní především společenskou sféru, ale dopad na ekonomiku nebude významný.
Pro celou řadu obyvatel České republiky je to právě úspěch českých firem ve světě, co je naplňuje optimismem. Podle Václava Moravce se mnohdy opomíjí i úspěchy českých sportovců, které často dávají vzniknout novým obchodním příležitostem řady firem. Velká očekávání jsou vkládána do mladé generace, a to ať už ve sportu, tak samozřejmě v byznyse a ekonomice. Až třetina manažerů dotazovaných v anketě věří právě mladým nadějím, které by mohly tuzemskou situaci vylepšit.
Drtivá většina účastníků ekonomického výzkumu se shodla, že tuzemská situace zůstane i po následujících dvanáct měsíců na stejné úrovni, jako doposud. Co se týče osobních úspěchů a úspěchů svých firem, věří manažeři v jisté zlepšení. S blížící se sváteční náladou ohodnotili účastníci Strategického fóra své rozpoložení jako spíše šťastné (74 %) nebo přímo velmi šťastné (23 %). Věříme tedy, že tyto pocity přetrvají ve všech i v celém následujícím roce.