Václav Toman
Lektor mindfulness, školitel v oblasti pozitivní psychologie a efektivního seberozvoje
Akci doporučuji širokému spektru zájemců, především z důvodu, že se jedná o metodu vědecky ověřenou, praktickou a snadno naučitelnou. To je také příjemné zpestření oproti jiným školením, kde jsou výstupem většinou znalosti. Po workshopu budete umět základy praktikování mindfulness a budete schopni pokračovat ve vlastním cvičení, abyste mohli čerpat benefity, které praxe mindfulness nabízí.
Jak jste se ke vzdělávání dostal?Vzdělávání mě vždy bavilo, takže šlo o přirozený vývoj podpořený silnými osobními prožitky. Asi nejsilnější impuls přišel v roce 2015, kdy jsem studoval aplikovanou psychofyziologii (biofeedback) na San Francisco State University. Díky biofeedbacku můžete v reálném čase sledovat, co se odehrává ve vašem těle. Připojili mě na přístroje a řekli mi, že jsem ve stresu, a já jsem si přitom myslel, že nejsem. Zjistil jsem, že nepoznám, jak moje tělo reaguje, a že to, co si myslím, že se děje, nemusí být to, co se ve skutečnosti děje. Pak mi řekli, abych se uvolnil. Já se fakt snažil a počítač mi ukazoval, jak se dostávám ještě do většího napětí. Díky technice mindfulness, kterou jsem si tam osvojil, jsem pak dokázal skutečně i sám poznat, kdy ve stresu jsem a kdy ne, a naučil jsem se uvolnit. A to předávám na kurzech i ostatním. Je to naučitelná dovednost a je škoda, že tyhle věci si neosvojujeme všichni třeba už v dětství. Kde jste načerpal nejvíce zkušeností?Kromě stáže v San Francisku jsem dokončil dvouletý lektorský výcvik Mindfulness-Based Stress Reduction v holandském Present Mind Institute pod vedením jedné z předních evropských lektorek mindfulness Lot Heijke. A samozřejmě nejvíce praxe a zkušeností člověk pak získá při práci s lidmi ve firmách a institucích nebo i s běžnou veřejností. Těší mě, když vidím, jak lidé pozitivně reagují na cvičení a vnímají, že jim pomáhají. Jaký je Váš přístup k tréninkům a školením?Stěžejním bodem mého přístupu k tréninkům a školením je zaměření na praktickou aplikovatelnost, interaktivitu a reflexi. Snažím se vytvářet prostředí, kde se účastníci necítí jen jako pasivní příjemci informací, ale aktivně se zapojují, experimentují a učí se z vlastních zkušeností i zkušeností ostatních. To je totiž způsob, jak si zapamatovat co nejvíce poznatků ze školení (obzvlášť když jde o jednodenní kurz, kde musíte zhustit co nejvíce užitečných věcí do krátkého časového úseku) a jak dovednosti začít rovnou i trénovat. Jakými projekty byste se chtěl pochlubit?Spíše než vyjmenováváním konkrétních firem bych se chtěl pochlubit tou přidanou hodnotou pro účastníky. Jsem hrdý například na projekty implementace programu mindfulness v korporacích. Takový kurz pomáhá zaměstnancům zlepšit pracovní výkonnost, snížit úroveň stresu a zvýšit celkovou spokojenost v práci. Udělá vám radost, když slyšíte, že se pak někdo může lépe soustředit na práci nebo že konečně po dlouhé době usíná v klidu bez hodinového převalování. Spolupracuji i s veřejným sektorem. S tématy, jako je práce se stresem, mindfulness nebo pozitivní psychologie, se mi daří pomáhat lidem i ve školství. To mě hrozně baví, především díky pozitivním reakcím a zpětným vazbám, které od nich vnímám. Baví mě i kurzy pro veřejnost nebo individuální konzultace. Shrnul bych to tak, že když vidím, jak to pomáhá (a ono to pomáhá, když se tomu člověk aspoň trochu věnuje), tak mám radost a klienti a účastníci kurzů samozřejmě také. Jakým tématům rozvoje se věnujete?Věnuji se široké škále témat rozvoje - od mindfulness a práce se stresem přes pozitivní psychologii až po kreativní myšlení a inovace. Baví mě obecně témata, která nejenže podporují profesionální dovednosti, ale i osobní růst a zlepšení kvality života. Mým primárním lektorským zaměřením je ale mindfulness a well being jako takový.