Top vision

czen

Psychohygiena jako ochrana před přetížením

Člověk je bytost, v jejímž nitru nepřetržitě probíhají mentální a emocionální procesy. Jedna myšlenka může vyvolat množství pocitů a jeden pocit vyvolá množství myšlenek. Proto by nás nemělo překvapit, že lidé i během své pracovní doby něco prožívají. Kdyby byli apatičtí, znamenalo by to, že se odpojili sami od sebe a otupili své pocity, jen aby čas v práci vůbec přečkali. A to by nebylo dobré znamení. 

Psychohygiena je nesmírně důležitá. Protože nahromaděné negativní myšlenky a pocity nás nejen připravují o radost ze života, ale mohou se propsat i na tělesnou úroveň. Když jsme ve stresu, cítíme sevření, je nám zle. Při dlouhodobém stresu se pak mohou dostavit nejrůznější chronická onemocnění, která si nemusíme hned spojit s nepříjemnými situacemi, do kterých se dostáváme v práci. 

Volání těla a duše o pomoc 

Možná si myslíme, že je normální být neustále přetěžovaný nadměrným objemem práce, která se musí stihnout v nerealistických termínech. Ale naše duše a tělo si to nemyslí. Možná si myslíme, že je normální cítit se v práci nedoceněný a nikdy neslyšet pochvalu. Ale naše duše a tělo si to nemyslí. Možná si myslíme, že je normální být v permanentní nejistotě a denně se bát propuštění. Ale naše duše a tělo si to nemyslí. Možná nám přijde normální dostávat za stejnou práci menší plat než kolegové. Ale naše duše a tělo si to nemyslí. 


Je toho hodně s čím naše duše a tělo nesouhlasí, ale my si to přesto necháváme líbit. Co s tím? Důležité je vyvažovat pracovní život i osobním životem. Nežít pouze prací, ale mít i jiné zájmy. Potom přichází na řadu psychohygiena, péče o naši energetickou i emocionální stránku. Ta může mít různou podobu, protože každému z nás funguje něco trochu jiného. Můžete vyzkoušet některý z následujících tipů. 

Odpojte se od online světa a od digitálních technologií 

Z online světa se na nás neustále valí množství informací a naše mysl z toho může být přetížená. Odpojením se od sociálních sítí dostaneme prostor pro skutečný odpočinek. Místo pasivního scrollování můžeme dělat něco kreativnějšího, například hrát na kytaru nebo malovat akvarel. To nás zároveň vrátí z virtuálního světa do reality. 

Udělejte si čas sami na sebe

Kdykoliv jsme rozladění, vyzařujeme to do prostoru, což platí i pro prostředí našeho pracoviště. V důsledku toho můžeme podvědomě provádět agresivní výpady na své kolegy. A pokud jsou rozladění i oni, konflikt nebývá daleko. Proto je důležité snažit se udržovat v psychické pohodě. Někomu pomáhá horká koupel, někomu pohybová aktivita, někomu pobyt v přírodě. 

Pravidelně se věnujte pozitivní sebereflexi

Obzvlášť pokud pracujete pro nadřízeného, od kterého pochvalu nikdy neuslyšíte, naučte se oceňovat sami sebe a své schopnosti. V opačném případě byste mohli podlehnout pocitu, že vás opravdu není za co pochválit. Uvědomte si, kolik lidí by nedokázalo udělat věci, které vy děláte s naprostou samozřejmostí. Nejsou samozřejmé. 

Využijte profesionální podporu terapeuta nebo kouče

Dnešní doba nabízí množství nástrojů pro seberozvoj a práci na sobě. Můžete si tak vybírat z množství různých přístupů. Terapie nespočívá jen v tom, že se vypovídáte a že vás někdo vyslechne. Celý proces vám pomůže k hlubšímu porozumění sobě samým a svým pocitům. Dovede vás nasměrovat, pokud se právě nacházíte na životní křižovatce, nebo vám poskytnout první pomoc, pakliže se nacházíte v životní krizi. Dobrý terapeut vám rovněž pomůže identifikovat vaše opakující se vzorce myšlení a chování, abyste je mohli překonat. 

e-book Plánujte

Plánujte

Naučte se lépe si naplánovat pracovní týden tak, aby Vám zbyl čas na osobní záležitosti. Stáhněte si náš eBook zdarma a pusťte se do toho.

nahoru