Top vision

czen

Problémoví podřízení a jak na ně

Každý šéf se v průběhu své práce setká s podřízeným, který nedělá to, co se od něj očekává, nebo nevychází se svými kolegy. Takoví podřízení stojí šéfy nepřiměřené množství času a energie.

Problémoví zaměstnanci však firmu nevysávají jen energeticky, ale i finančně. Svým problémovým chováním mohou rozložit kolektiv a tím snížit produktivitu celého týmu.

 

Jak poznáte problémového podřízeného?

Z průzkumu vzdělávací společnosti Center for Creative Leadership vyplynulo 10 hlavních charakteristik komplikovaných pracovníků. Problémoví lidé:

1. vykazují velmi nízkou výkonnost, 2. nejsou schopni spolupracovat s kolegy, 3. nepřijímají kritiku a nepřipouštějí si své chyby, 4. odmítají jakékoliv změny, 5. nepřijímají odpovědnost za své chování a obviňují své okolí, 6. zaujímají negativní přístup k práci, 7. mají nízkou pracovní morálku, 8. chovají se arogantně, 9. chybí jim komunikační dovednosti a 10. jejich dovednosti neodpovídají jejich pracovní pozici.

 

4 typy pracovníků

Na pracovišti se můžeme setkat se čtyřmi typy pracovníků z hlediska jejich schopností a přístupu k práci: 

Umí a chce: Tento pracovník je výkonný, schopný, pracuje a udržuje podnik v chodu. Protože s ním nejsou problémy, obvykle mu věnujeme málo pozornosti. Tak by to ovšem nemělo být, protože odchod takového člověka je opravdovou ztrátou.

Umí a nechce: Pracovník tohoto typu má obtížně nahraditelné schopnosti, ale špatný přístup k práci, z nějakého důvodu dělá problémy. Věnovat mu patřičnou pozornost se nám vyplatí, pokud ho dokážeme obrátit z mínusu do plusu. Když má motivaci, pracuje skvěle.

Neumí a chce: Tento zaměstnanec má sice nadšení pro práci a snaží se, ale chybí mu schopnosti. Zvládne jen jednoduchou práci. Čas, který mu věnujete, proto není dobře investovaný.

Neumí a nechce: Zaměstnanec tohoto typu nic neumí a nic nebude dělat. Nejjednodušším řešením je zbavit se ho.

 

Jak jednat s problémovým zaměstnancem?

Při jednání s komplikovaným podřízeným se držte následujících zásad:

Dejte mu zpětnou vazbu. Zformulujte, v čem konkrétně by mělo dojít ke změně. 

Sdělte zaměstnanci, co se stane, když se jeho chování nezmění. Protože pokud by to pro něj nemělo následky, proč by měl vůbec něco měnit? Důsledkem může být odebrání osobního ohodnocení, přesunutí na nižší pozici, výpověď atp.

Každý takový rozhovor si písemně dokumentujte. Pokud se chování vašeho problematického člověka nezmění, měli byste mít záznam o jeho prohřešcích, abyste se ho v budoucnu mohli zbavit.

Buďte konzistentní. Pokud někdo nesplní úkol a pro vás to jednou není OK, ale jindy to je OK, méně motivovaní pracovníci budou vaše pravidla přehlížet. Stanovte si své standardy a pevně se jich držte. 

Chcete ještě více inspirace? Najdete ji v kurzu KEEP COOL: obratná komunikace v konfliktních situacích

e-book Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Vytvořte nezapomenutelnou prezentaci

Naučte se s námi opustit nudné stereotypy v prezentování, proměňte trému ve svou výhodu a odrovnejte kolegy i nadřízené perfektním projevem.

nahoru