Top vision

czen

Jak dlouhodobě podávat excelentní výkon a nezbláznit se z toho očima Renaty Dvořákové

Lidé na vysokých pozicích stále intenzivně řeší ožehavá témata – jak se vyrovnat s neustálými změnami a s tlakem, jež s nimi souvisí, a jak čelit přetížení, které zatěžuje mezilidské vztahy. Okolnosti se rychle mění, tlak na výkon stoupá a nám chybí zkušenosti, jak tyto nároky dlouhodobě a úspěšně zvládat. Možná si i uvědomujeme, jak moc naši práci, soukromí i nás samotné ovlivňují zažité stereotypy myšlení, cítění, chování a komunikace, ale co s tím? O názor jsem požádala koučku a specialistku na osobní rozvoj a komunikaci Renatu Dvořákovou. Ačkoliv se dlouho známe a o hledání rovnováhy mezi osobním životem a prací jsme v minulosti hovořily již vícekrát, některých témat jsme se v tomto rozhovoru dotkly zcela poprvé.
 
„Zaručený“ recept mnozí už známe – dodržuj zásady work-life balance, nauč se odpočívat, určuj si správně priority, plánuj a plány dodržuj –, ale dobře víme, že ne vždy to takhle jednoduše funguje…
 
Když chceme hledat rovnováhu mezi prací a osobním životem, je nezbytné dobře znát své aktuální hlavní životní hodnoty a stále si je připomínat. Naučit se bezpečně a dobře žít v hierarchickém systému, kde každý má své jasně dané místo, a plně převzít odpovědnost za svou roli v týmu či ve firmě. Je třeba komunikovat tak, abychom se cítili dobře, vzájemně se nezatěžovali a přitom dokázali co nejtvořivěji čelit i největším výzvám, abychom mohli dělat pro firmu to nejlepší s využitím zdrojů, jež máme aktuálně k dispozici. Je důležité naučit se pracovat s vlastním mozkem tak, aby neřídil on nás, ale my jej.  Pak můžeme najít přímou cestu k naší nejhlubší, často i skryté motivaci. Jestliže se vědomě snažíme jít za tím, co je pro každého z nás skutečně důležité, pak budeme společně směřovat k tomu, abychom byli co nejvíce spokojeni. V práci potom dosáhneme maximální efektivity, protože nebudeme ztrácet čas záležitostmi, které nemůžeme ovlivnit. Při tom dokážeme přijmout všechny výzvy, jež ovlivnit můžeme. Naučme se vnímat změny jako realitu a rozlišujme fakta, názory a pocity. Hledejme varianty řešení, pojmenujme jednoznačně rizika a přijměme realitu, jaká je, i když se nám třeba vůbec nemusí líbit. Jestliže plně akceptujeme svou roli v hierarchii (co můžeme ovlivnit a co nikoliv), získáme jasně definovaný prostor, v němž máme minimálně trojí možnost volby – přijmout, změnit, opustit. Z toho vyplývá pocit klidu a bezpečí. Co víc si můžeme přát?
 
Mají tedy firmy investovat do osobnostního rozvoje, do tréninků, které učí lidi pracovat s mozkem? Je to atraktivní, ale firmy přece potřebují rozvíjet kompetence svých lidí, aby se zvýšil jejich výkon při dosahování cílů.
 
Mými oblíbenými tématy jsou samozřejmě ta, která pracují primárně s osobnostním rozvojem a s mozkem:  Brain Control a Fenomén úspěchu. Ale zadání z firem je mnohem pragmatičtější. Investujeme do lidí primárně kvůli zlepšení jejich výkonu, výzkumy však dokazují, jak moc jsou výkon a naše osobní spokojenost propojeny. Dlouhodobě jsme výkonní jen za podmínky, že dokážeme žít co nejspokojenější život. V rámci tréninku vždy pracujeme s rozvojem kompetencí. Témata jsou standardní – obtížná komunikace, sebeprezentace, leadership, zpětná vazba, hodnocení, motivace, řízení výkonu, priority management.   Náměty účastníků jsou vždy z oblastí, u kterých je potřeba dosáhnout změny, posunu, zlepšení. V průběhu tréninku si v rámci těchto jasně definovaných okruhů nejen osvojíme důležité zásady, ale posuneme se k nalezení vlastní cesty k dosažení požadovaných změn. Uvedu příklad závěrečné zpětné vazby z programu ve výrobní firmě: Oproti původně požadované sebekontrole jako jasnému řešení výkonnosti účastníků nyní absolventi kladou důraz spíše na osobní stabilitu v pracovním i osobním životě. Od původního tématu znalosti procesů přešli k preferování dovednosti efektivně předávat informace – ke schopnosti formulovat konkrétní zadání, jasné cíle, priority a objasnit jejich smysl. Zcela novou cestou se ukázalo umění být flexibilní. Téma kvalitní přípravy na proces řízení rizik se posunulo k vytváření bezpečného a příjemného pracovního prostředí. Zpětná vazba a hodnocení vyústily ve velké a věčné téma komunikace, s akcentem nikoliv na „ty a já“, ale na „my“ – tedy na spolupráci, uznání, úctu, respekt, podporu, humor. Podařilo se posunout jejich výkonnost a zlepšit kompetence účastníků? Jejich ředitel potvrzuje, že ano. 
 
Vím, že to má smysl, ale jako zástupce dodavatele vzdělávání musím konstatovat, že to zní i dost náročně – z hlediska účastníků i investic. Jsem samozřejmě přesvědčena, že dlouhodobý rozvoj, rozkrytí problémů a pak jejich řešení, práce na sobě jsou správnou cestou. Ale lze se něco z toho „naučit“ v rámci dvoudenního tréninku?
 
Shodneme se, že neplatí „když vím, tak také umím.“ Takže jde hlavně o formu a o můj přístup k vedení tréninku. Po jednorázových soft školeních sice obvykle víme, co a jak, ale často znalosti uplatníme jen jednou, nebo vůbec. A platí to i pro mnoho interaktivně vedených tréninků. A to se snažím změnit, zejména právě u jednorázových programů. Soustředím se na individuální potřeby jednotlivců v rámci celého týmu. Pomocí řešení jednoho (osobního) problému a skupinové zpětné vazby pak znalost správných zásad přichází „mimochodem“, prostřednictvím osobního zážitku, aha efektu. Přestaneme-li mentorovat, pak lidem dovolíme, ať si na správné řešení přijdou sami. Já jsem v tomto procesu jen průvodcem. Nedávám univerzální návody, ale pravidla, která bychom měli dodržovat. Na druhou stranu platí, že jenom opakováním se můžeme něco nového opravdu naučit a změnit. Věci jsou ale jednodušší, než si myslíme. Všechno má svůj řád, pravidla, třeba jako řízení motorových vozidel
 
 

Nový komentář

Renata Dvořáková

Renata Dvořáková

expertka na komunikaci a rozvoj lidí, trenérka soft skills a koučka

Další články autora

Naučte se zkrotit čas
Naučte se zkrotit čas

Máte pocit, že byste každý den potřebovali o několik hodin prodloužit? Koupili jste si ten nejúžasnější diář, poctivě plníte jeho stránky a odškrtáváte hotové úkoly, ale ať se snažíte sebevíc, pokaždé se na některý z nich nedostane? Pokud jste se už propracovali k otázce „Co dělám špatně?“, jste na dobré cestě.

Proměna matky v úspěšnou manažerku? Záleží na vás!
Proměna matky v úspěšnou manažerku? Záleží na vás!

Sníte o práci manažerky, ale máte pocit, že péči o dvě děti a domácnost byste přitom nezvládly? Netrapte se předsudky! I skvělé mámy mohou být úspěšnými manažerkami.

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru