Top vision
Jsou lidé, kteří svou práci opustí bez starostí a ani se neobtěžují udělit svým kolegům instrukce. „Však ono to nějak dopadne a většina věcí klidně počká,“ myslí si. Jiní naopak před odjezdem hekticky pracují, aby mnoho svých úkolů předávat nemuseli. Několik dní dovolené pak potřebují na vzpamatování a ve zbytku volna se strachují, zda spolupracovníci něco nepokazili. Jedni i druzí by se měli naučit správně delegovat.
Informovat své kolegy o tom, jak a v čem vás mají během vaší nepřítomnosti zastoupit, je ve fungujícím pracovním kolektivu samozřejmostí. Pokud tento krok vynecháte, vystavíte ostatní nepříjemným situacím a možná pokazíte i vztahy s klienty. Nechcete mít přeci po svém návratu kolem sebe jen samé naštvané obličeje! Zrovna tak je však chybou se před dovolenou přepracovat. Nikdo po vás nežádá, abyste si celou dovolenou předem nahradili. Ostatně – i vaši kolegové jistě vyrazí za odpočinkem a vy jim budete moci jejich pomoc oplatit. Aby vás zvládli bez problémů zastoupit, je potřeba jediné – správně delegovat.
Pro vedoucí pracovníky je srozumitelné a zodpovědné delegování nezbytností. Jak tedy správně předat své úkoly, než vyrazíte za odpočinkem?
Připravte si seznam úkolů, které mají vaši kolegové převzít;
máte-li na výběr, komu úkoly svěříte, pak jednotlivým kolegům svou volbu zdůvodněte;
srozumitelně popište, co je třeba udělat, a vysvětlete, jaké výsledky očekáváte;
připravte všechny podklady, zajistěte přístup k potřebným informacím;
nezapomeňte na termíny a předejte všechny potřebné kontakty;
domluvte si způsob „krizové komunikace“ pro naléhavé případy (budete mít přístup k e-mailu, budete či nebudete zvedat telefon, přejete si pouze zaslat zprávu, po níž se sám ozvete?).
Pokud vás už teď přepadá špatný pocit a cítíte, že rozdávání úkolů je vaší slabinou, měli byste se co nejdříve pustit do tréninku. Vyplatí se to – a nejen kvůli klidné dovolené. Správné delegování vám přinese mnohem víc:
díky projevení důvěry a svěření zodpovědnosti zlepšíte své vztahy s kolegy;
posílíte sebevědomí a rozšíříte znalosti služebně mladšího kolegy či podřízeného;
vaši spolupracovníci se blíže seznámí s vaší činností i systémem vaší práce;
aktivnější kolegové vám mohou přinést nové nápady a podněty;
získáte zpětnou vazbu, zda jste úkoly dokázali delegovat jasně a srozumitelně;
kontrolou splněných úkolů si ověříte schopnosti svých podřízených či kolegů.
Efektivní delegování zkrátka umožní růst nejen vám samotným, ale i vašim podřízeným či týmovým kolegům. Ulehčí vám práci a zbaví vás přebytečných starostí během vaší vysněné dovolené.
Na co musí myslet úspěšný manažer?
Vyvarujte se typických manažerských chyb
Přirozené a racionální vedení lidí