Top vision
Ten, kdo si představuje manažerskou práci jako popíjení kávy během strategických porad, případně popíjení vína na večeřích s klienty, zjevně manažerskou roli nikdy nezastával. Skutečnost je taková, že manažer se musí umět pohybovat v chaosu protichůdných požadavků, konfliktních situací a krizí, které je třeba vyřešit. A ještě u toho vypadat elegantně. Následující přehled sedmi nejobtížnějších manažerských situací vám osvětlí, proč manažeři vypadají většinou lehce unaveně.
Šéf očekává zázraky, podřízení chtějí pohodu, kolegové na vás chtějí hodit nepříjemné úkoly a dodavatelé potřebují promptní odpovědi. Kdyby bylo možné vyjít vstříc všem stranám, bylo by to skvělé, ale realita je jiná – vždycky někoho zklamete. Úkolem manažera není být oblíbený, ale dělat rozhodnutí, která jsou nejlepší pro firmu. Manažer není politik, který sbírá hlasy, ale dirigent, který ladí orchestr, aby zahrál správnou melodii.
Manažeři jsou jako kapitáni lodi plující rozbouřeným mořem. Jenomže se nemohou opírat o žádné předpovědi počasí. Změny přicházejí naprosto nečekaně. Jakmile se zavedou a zaběhnou nová pravidla, přijde další změna. Připravte sebe i svůj tým na neustálou adaptaci. Otevřeně sdělujte, že změny jsou nedílnou součástí podnikání, a povzbuzujte své podřízené, aby si osvojili růstové myšlení.
Způsob, jak zvládnout konflikt na pracovišti, je jednou z těch zkoušek, které oddělují obyčejné smrtelníky od superhrdinů v manažerském kostýmu. Ať už jde o názorový spor nebo o souboj egomaniaků, konflikt je nevyhnutelný. Vždy si vyslechněte obě strany, než si na situaci uděláte svůj názor. Každá strana by měla získat pocit, že jí rozumíte. Už tím se situace uklidní. Poté začněte hledat společnou půdu pod nohama. Většinou se ukáže, že oba oponenti chtějí pro firmu to nejlepší, jen vidí rozdílné cesty vedoucí k cíli.
Podávat negativní zpětnou vazbu není nikomu příjemné. Někdy si počínáme tak opatrně, že slova ztrácí svůj význam. Čím více jsme diplomatičtí, tím méně lidé chápou, že by měli něco změnit. Kritika, která je naopak mířená našim směrem, vyvolává dojem nechtěného dárku, který musíme přijmout, ačkoli bychom ho nejradši vyhodili z okna. Manažeři mají tu nevýhodu, že musí zvládnout obojí, a to nejlépe s profesionálním klidem.
Když se firmě nedaří, manažer stojí v první linii. A všichni očekávají zázraky. Je důležité zachovat chladnou hlavu a jasně komunikovat. Jenže upřímně – říkat lidem, že situace není tak špatná, je jako nosit vodu na Titanic. Klíčem k přežití je transparentnost, ale i schopnost najít alespoň malý záblesk naděje.
Manažeři, kteří si pravidelně dělají přestávky na obnovení svých duševních sil, jsou nejen produktivnější, ale také odolnější vůči syndromu vyhoření. Důležité je plánovat si tyto „resetovací“ momenty aktivně, stejně jako jakýkoli jiný úkol. I minutka ticha může pomoci obnovit síly a připravit mysl na další soustředěnou práci. Někdy stačí na okamžik vyměnit úkolníček v Asaně za jógové asány.
Pro každého manažera může být „obtížnou situací“ něco jiného. Lepší než tápat a učit se pokusem a omylem je obrátit se na kouče nebo mentora, který vám pomůže podívat se na situaci z různých úhlů pohledu. Případně jsou tady pro vás kurzy Top Vision.
Pokud vás téma zaujalo a chtěli byste se mu věnovat formou rozvoje ve své firmě, kontaktujte náš obchod nebo vyplňte nezávaznou poptávku.
Na co musí myslet úspěšný manažer?