Top vision
První minuty vašeho projevu otevírají celou prezentaci. Na posluchače působí podobně jako trailer, na jehož základě se rozhodují, jestli chtějí zhlédnout celý film. Úvod je váš první kontakt s publikem, jehož cílem je okouzlit, očarovat, oslnit.
Úvod by měl obsahovat SILNÉ SDĚLENÍ, z něhož posluchači pochopí, proč by vám měli věnovat pozornost a co jim hodláte předat. Úvod by měl být SVŮDNÝ a nikdy ne nudný, čehož můžete dosáhnout provokativní otázkou, šokující statistikou, citátem hrajícím na city nebo osobním příběhem. Inspirujte se úvodními slovy úspěšných spíkrů:
Můžete sdílet své nadšení jako Tony Robbins: „Tohle je pro mě vzrušující výzva. Vzrušující je pro mě možnost něco vám předat a výzva pro mě spočívá v tom, že nejkratší z mých seminářů obvykle trvá padesát hodin.”
Můžete začít tím, že se představíte, jako Elizabeth Gilbert: „Jsem spisovatelka. Psaní knih je má profese, ale je to pochopitelně mnohem více. Je to moje celoživotní láska a fascinace.”
Můžete začít příběhem jako Steve Jobs: „Abych řekl pravdu, nikdy jsem nedostudoval vysokou školu a nikdy jsem se nepřiblížil k vysokoškolskému titulu více než účastí na této promoci. Dnes vám chci vyprávět tři příběhy ze svého života.”
Na první dojem máte vždy jen jeden pokus a to první, co posluchači vnímají, není význam vašich slov, ale ten člověk, který je pronáší, tedy vy.
Pokud jste nepřipravení a nervózní, nemůžete být nikdy přesvědčiví. Váš neverbální projev vždy vyzrcadlí vaši nejistotu. Trému lze odbourat pouze pravidelným tréninkem. Opakujte si svou řeč každý den až do osudového dne D. Do té doby váš projev není hotový a můžete jej upravovat, proškrtávat a přepisovat. K tomu, abyste získali sebedůvěru, je třeba si text důkladně zapamatovat a zažít. Snažte se dosáhnout takové nenucenosti a lehkosti, jako by nešlo o formální projev, ale o neformální konverzaci u kávy.
První vteřiny udávají tón celého projevu. Spíše než na slova však lidé reagují na energii, kterou do nich vkládáte. Obohaťte svůj projev o patřičný entuziasmus a nakažte jím publikum. Užívejte si svůj projev, pochodujte, gestikulujte, využívejte mimiku tváře a tón hlasu k tomu, abyste dali najevo své nadšení pro dané téma.
Nebojte se být výrazní a nebojte se to trochu přehnat! Můžete být pouze příliš nudní. Nikdy nemůžete být až příliš originální nebo až příliš okouzlující. To je nemožné.
Simon Sinek, jeden z nejinspirativnějších spíkrů současnosti, má při svých projevech na paměti, že je na pódiu proto, aby lidem něco předal. Všímá si, že mnoho spíkrů si stoupá za řečnický pultík s přesně opačným záměrem. Chtějí pozornost a potlesk publika, chtějí si udělat promotion nebo prodat své produkty. Než předstoupíte před své posluchače, připomeňte si, že jste tady pro ně.
„Když předstoupíte před publikum a nic od něj nechcete, ani uznání, ani byznys, zkrátka nic, chcete jen něco předat, lidé to vycítí. Všichni jsme sociální zvířata a vycítíme, jesti někdo jedná sobecky, nebo nesobecky ,” říká Simon Sinek.
Váš projev by měl být sebevědomý. Vy jste v roli učitele a ostatní jsou v roli žáků z nějakého důvodu. Nikdy v úvodu svého projevu nezpochybňujte důvod, proč stojíte před publikem. Nejrychlejší způsob, jak znehodnotit celou prezentaci, je pronést něco ve smyslu: „Předchozí řečníci byli vynikající a vůbec nepočítám s tím, že se jim vyrovnám, ale pokusím se jim alespoň trochu přiblížit.”
Lidé přišli, aby si vás poslechli. Po takovém úvodu si nejspíš pomyslí, že od této chvíle už tady jen ztrácí čas. Prezentujete především sami sebe, a tak se prezentujte sebevědomě a hrdě.
Důkladnou průpravu vám poskytne kurz Tajemství nejlepších spíkrů.
Trénink rétorických dovedností pro každodenní využití