Top vision

czen

Pět způsobů, jak přesvědčit druhé o vlastních kvalitách

Co mají společného na slovo vzatý odborník a vysoce talentovaný umělec? Ani jeden z nich se mezi špičky ve svém oboru neprosadí, pokud o svých kvalitách nedokáže přesvědčit okolí. Pro jednotlivce na pracovním trhu platí totéž – kdo touží po respektu okolí a úspěšné kariéře, musí se naučit prodat své schopnosti, nápady a vize.


Možná jste se už setkali s kolegou, který zrovna nevynikal pracovitostí či kreativitou, ale na poradách pokaždé dokázal zazářit. Díky barvité sebeprezentaci se rázem stal miláčkem šéfů, na rozdíl od sice pilnějších a možná i schopnějších, ale mlčenlivých spolupracovníků. Pravděpodobně jste na něj byli naštvaní, ale měli byste mu být vděční – ukázal vám, co pro vaši kariéru znamená umět se prosadit. Jaké důležité kroky toto umění zahrnuje?


1. Pracujte na své osobní značce

Prosadit se v pracovním prostředí je podobné jako uspět s podnikáním v silné konkurenci. I jako jednotlivec si budujete „značku“, která je nositelem vašich schopností a hodnot a odlišuje vás od ostatních. Ovšem pozor, je tu jeden rozdíl! Důležité je dobře znát své silné stránky a najít si takové profesní uplatnění, kde může vyniknout a růst to nejlepší, co ve vás vězí.


2. Ujasněte si, čeho chcete dosáhnout

K čemu jsou dobré cíle v době plné změn, která vás nutí neustále na něco reagovat, něčemu se přizpůsobovat a měnit plány? Právě za bouře je pro každou loď fungující navigace to nejdůležitější! Buďte pružní a nebraňte se změnám, ale mějte na paměti svůj hlavní cíl. Chcete být úspěšným obchodníkem, vrcholovým manažerem, oblíbeným lektorem? Rádi byste pracovali v zahraniční pobočce vaší firmy, nebo řídili mezinárodní tým? Možná vás k vašemu cíli povedou neočekávané cesty nebo jej postupem času sami změníte. Budete-li však vědět, kam směřujete, budete na své okolí působit rozhodně a sebevědomě a snáze odlišíte důležité věci od těch nepodstatných.


3. Naučte se asertivně komunikovat

Můžete mít každý den deset skvělých nápadů, pokud je však nedokážete prosadit a obhájit, nejspíš zapadnou. Někdo je přirozeně výmluvný a sebevědomý, jiný se asertivnímu přístupu musí naučit. Vyplatí se to! Osvojte si schopnost jasně formulovat své myšlenky a vize a ukažte nadřízeným, jaký poklad ve vás mají! Důležité je i umění říkat ne a také schopnost požádat ostatní o pomoc.


4. Budujte si síť dobrých kontaktů

Vytváření sítě kontaktů neboli networking je dnes nezbytnou součástí úspěšné kariéry. Zapřisáhlé introverty to zřejmě bude stát více úsilí, ale stojí to za námahu. Bývalý kolega vás možná jednou doporučí na lukrativní místo, spolužák z vysoké školy vás seznámí s dobrým finančním poradcem a se svým budoucím šéfem se setkáte třeba na tenisovém kurtu. Kontakty na vás čekají všude, kde jsou lidé. Nejsou to jen pracovní setkání, ale i konference, kurzy a školení, společenské či sportovní akce. Skvělým pomocníkem jsou i sociální sítě, především profesně orientovaný LinkedIn.


5. Umění vyniknout – zviditelňujte se!

„Staňte se aspoň trochu slavnými,“ radí ve své knize Staňte se značkou brandingová specialistka Catherine Kaputa. Má tím na mysli, že každý se může stát kvůli něčemu slavným, alespoň v užším kruhu svých známých. Píšete zábavný blog, soutěžíte se svým koněm v parkurovém skákání, vyhráváte s volejbalovým družstvem turnaje? Vědí o tom vaši kolegové a nadřízení? Měli by! Odlišíte se tak od ostatních a bude se o vás mluvit, možná získáte nové čtenáře či fanoušky. Poznáte, že i malá sláva je důležitá pro vaši viditelnost.

 

Přijďte na oblíbený trénink Asertivní desatero v praxi a osvojte si základní pravidla asertivity. Těšíme se na vás!

Jana Vávrová

Jana Vávrová

trenérka soft skills a HR konzultantka

Další články autora

V komunikaci je důležité i naslouchání, říká Jana Vávrová
V komunikaci je důležité i naslouchání, říká Jana Vávrová

Jak řešit komunikační konflikty, jak rozpoznat manipulátora a jak probíhají tréninky manažerů, o tom jsme hovořili s naší oblíbenou lektorkou a specialistkou na rozvoj manažerských a komunikačních dovedností, Janou Vávrovou. 

Průvodce personálními procesy
Průvodce personálními procesy

Role personalisty je nesmírně pestrá a současně velmi náročná. Usnadněte si ji alespoň částečně efektivním nastavením rámce personálních procesů a činností a staňte se díky systematickému přístupu strategickým partnerem i důvěryhodnou oporou pro své kolegy.

e-book Odcházejte z práce včas

Odcházejte z práce včas

Pracujte efektivněji, vyhněte se přesčasům a odcházejte z práce včas!

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Jeho používáním s tím souhlasíte.

nahoru